מדד 2

ישראל ביחס לעולם

שיעור התחומים הנבדקים במבחנים בין-לאומיים שבהם המגמה בישראל הייתה טובה יותר מהמגמה של ממוצע המדינות המשתתפות (PISA, PIRLS, TIMSS).

התוצאה

33%

המדידה מבוססת על תוצאות שלושת המבחנים הבינלאומיים בהם ישראל משתתפת: PIRLS, PISA, TIMSS. בכל שנה, המדד מעודכן לפי תוצאות העדכניות ביותר של כל אחד מהמבחנים הללו. הנתון הנוכחי מתבסס על תוצאות מבחני PISA ו-PIRLS שהתקיימו ב-2021 וב-2022 ושפורסמו ב-2023 וכן על תוצאות מבחן TIMSS שהתקיים בשנת 2023 ושתוצאותיו פורסמו ב-2024. במחקר PIRLS נמצא כי הישגי תלמידי כיתות ד' בשפת אם ירדו ב-20 נקודות ביחס למחזור הקודם (שהתקיים בשנת 2016) וזאת לעומת ירידה של 8 נקודות בממוצע המדינות המשתתפות) במחקר PISA נמצא כי השינוי בהישגי בני ובנות ה-15 בישראל היה גבוה יותר לעומת ממוצע מדינות ה-OECD באוריינות קריאה (עלייה של 4 נקודות בישראל לעומת ירידה של 11 בממוצע המדינות) ובאוריינות מתמטית (ירידה של 5 נקודות בישראל לעומת ירידה של 17 נקודות בממוצע המדינות). באוריינות מדעית הפער לא היה מובהק (עלייה של 3 נקודות בהישגי ישראל לעומת ירידה של 4 נקודות בממוצע המדינות). במחקר TIMSS הבודק את הישגי תלמידי כיתות ח' במתמטיקה ובמדעים חלה ירידה בהישגי ישראל בהשוואה לשאר המדינות - ירידה של 32 נקודות בשני המקצועות, כאשר ממוצע המדינות ירד ב-9 נקודות בלבד במתמטיקה ו-12 במדעים. מכאן שבשני תחומים מתוך שישה שנבדקו המגמה בישראל הייתה טובה יותר מהמגמה של ממוצע המדינות המשתתפות.

אין נתון להשוואה

אין נתונים

ירידה בהשוואה לעבר

ירידה

שיפור ביחס לעבר

עלייה

עלייה בהשוואה לעבר

עלייה

ירידה בהשוואה לעבר

ירידה

אין שינוי ביחס לעבר

ללא שינוי

חשוב לדעת

בולטים לטובה
דוברי עברית
רקע חברתי-כלכלי גבוה
בנות
ממלכתי דתי
ממלכתי
בולטים לרעה
דוברי ערבית
רקע חברתי-כלכלי נמוך
בנים
איך בדקנו?

לצורך החישוב, אספנו מידע על כלל התחומים שנמדדו במבחנים הבין-לאומיים. מאחר והמחזורים של המחקרים השונים מתקיימים בשנים שונות, בכל מחקר ההשוואה נעשית בין שתי המדידות האחרונות. ניתן משקל שווה לכל תחום שנמדד, גם אם התחום נמדד בשני מבחנים שונים (למשל, בדיקת אוריינות קריאה ב-PIRLS בכיתות ד' תקבל משקל זהה לבדיקת אוריינות קריאה ב-PISA בקרב בני ובנות 15). לאחר הגדרת המשקולות, בחנו את גודל האפקט דרך השוואת השינוי בין מחזורי המחקר בישראל לעומת השינויים ביתר המדינות. במחקר PISA ישראל מושווית למדינות ה-OECD שהשתתפו בשני מחזורי המחקר האחרונים, ואילו במחקר PIRLS ובמחקר TIMSS ישראל מושווית לכלל המדינות המשתתפות. מדד התוצאה מתייחס לנתוני התחומים בכלל המחקרים שפורסמו משנת 2023, והוא כולל את הנתונים המעודכנים האחרונים (כך למשל כאשר יתפרסמו נתוני PISA 2026 הם יחליפו את נתוני PISA 2021). המגמה מחושבת על פי ההבדל בין אחוז התחומים שבהם המגמה בישראל טובה יותר מהמגמה העולמית בשנה הנוכחית והאחוז המקביל בשנה הקודמת. כך, אם ב-2024 הישגי ישראל היו גבוהים ממוצע המדינות בשליש מהתחומים, וב-2023 היו הישגי ישראל גבוהים במחצית מהתחומים הרי שמגמת המדד היא ירידה.

לפי פילוחים

על פי תחומים

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי מיקום

על פי מבחנים

התחומים הנבדקים במחקרים בין-לאומיים. מגמת השינוי נקבעה ביחס לשינוי בממוצע ההישגים בשאר המדינות שהשתתפו בשני מחזורי המחקר האחרונים.

שפת-אם עברית, כיתה ד'

אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

שפת-אם ערבית, כיתה ד'

אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

PIRLS: אוריינות קריאה

510
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

PISA: מדעים

465
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

PISA: מתמטיקה

458
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

PISA: אוריינות קריאה

474
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

TIMSS: מתמטיקה

487
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

TIMSS: מדעים

481
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי מגדר

מתוך התחומים שנבדקו, מה שיעור התחומים בהם כל מגדר השתפר ביחס לעצמו (0%, 17%, 33%, 50%, 67%, 83% או 100%)?

בנות

0%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

בנים

17%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי שלב חינוך

יסודי

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

חטיבת ביניים

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

חטיבה עליונה

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי רקע חברתי-כלכלי

רקע חברתי-כלכלי נמוך

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

רקע חברתי-כלכלי בינוני

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

רקע חברתי-כלכלי גבוה

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי מגזר שפה

מתוך התחומים שנבדקו, מה שיעור התחומים בהם כל מגזר שפה השתפר ביחס לעצמו (0%, 17%, 33%, 50%, 67%, 83% או 100%)?

עברית

0%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

ערבית

50%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי מגזר חינוך

מתוך התחומים שנבדקו, מה שיעור התחומים בהם כל מגזר חינוך השתפר ביחס לעצמו (0%, 17%, 33%, 50%, 67%, 83% או 100%)?

ממלכתי

0%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

חמ"ד

0%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

חרדי

0%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

חרדי (בנות בלבד)

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

דוברי ערבית

50%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי בתי ספר

עלו

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

אין שינוי

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

ירדו

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

מה מצאנו? 

פיזה 2022: אוריינות במתמטיקה, במדעים ובקריאה - תמונת מצב תלמידים בני 15
למחקר המלא
מחקר פירלס 2021: אוריינות קריאה בקרב תלמידי כיתות ד‘
למחקר המלא
TIMSS 2023: ירידה חדה וחריגה בהישגי תלמידי כיתות ח' במתמטיקה ובמדעים
למחקר המלא

מה כדאי להכיר?

ספר תוכניות העבודה הממשלתיות לשנת 2025
לקריאה

להורדת אקסל התוצאות המלא

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית גולר מונפרר סוברט לורם שבצק יהול, לכנוץ בעריר גק ליץ, קולורס מונפרד אדנדום סילקוף, מרגשי ומרגשח.