ישראל ביחס לעולם
שיעור התחומים הנבדקים במבחנים בין-לאומיים שבהם המגמה בישראל הייתה טובה יותר מהמגמה של ממוצע המדינות המשתתפות (PISA, PIRLS, TIMSS).
המדידה מבוססת על תוצאות שלושת המבחנים הבינלאומיים בהם ישראל משתתפת: PIRLS, PISA, TIMSS. בכל שנה, המדד מעודכן לפי תוצאות העדכניות ביותר של כל אחד מהמבחנים הללו. הנתון הנוכחי מתבסס על תוצאות מבחני PISA ו-PIRLS שהתקיימו ב-2021 וב-2022 ושפורסמו ב-2023 וכן על תוצאות מבחן TIMSS שהתקיים בשנת 2023 ושתוצאותיו פורסמו ב-2024. במחקר PIRLS נמצא כי הישגי תלמידי כיתות ד' בשפת אם ירדו ב-20 נקודות ביחס למחזור הקודם (שהתקיים בשנת 2016) וזאת לעומת ירידה של 8 נקודות בממוצע המדינות המשתתפות) במחקר PISA נמצא כי השינוי בהישגי בני ובנות ה-15 בישראל היה גבוה יותר לעומת ממוצע מדינות ה-OECD באוריינות קריאה (עלייה של 4 נקודות בישראל לעומת ירידה של 11 בממוצע המדינות) ובאוריינות מתמטית (ירידה של 5 נקודות בישראל לעומת ירידה של 17 נקודות בממוצע המדינות). באוריינות מדעית הפער לא היה מובהק (עלייה של 3 נקודות בהישגי ישראל לעומת ירידה של 4 נקודות בממוצע המדינות). במחקר TIMSS הבודק את הישגי תלמידי כיתות ח' במתמטיקה ובמדעים חלה ירידה בהישגי ישראל בהשוואה לשאר המדינות - ירידה של 32 נקודות בשני המקצועות, כאשר ממוצע המדינות ירד ב-9 נקודות בלבד במתמטיקה ו-12 במדעים. מכאן שבשני תחומים מתוך שישה שנבדקו המגמה בישראל הייתה טובה יותר מהמגמה של ממוצע המדינות המשתתפות.
אין נתון להשוואה

ירידה בהשוואה לעבר

שיפור ביחס לעבר

עלייה בהשוואה לעבר

ירידה בהשוואה לעבר

אין שינוי ביחס לעבר
חשוב לדעת
לצורך החישוב, אספנו מידע על כלל התחומים שנמדדו במבחנים הבין-לאומיים. מאחר והמחזורים של המחקרים השונים מתקיימים בשנים שונות, בכל מחקר ההשוואה נעשית בין שתי המדידות האחרונות. ניתן משקל שווה לכל תחום שנמדד, גם אם התחום נמדד בשני מבחנים שונים (למשל, בדיקת אוריינות קריאה ב-PIRLS בכיתות ד' תקבל משקל זהה לבדיקת אוריינות קריאה ב-PISA בקרב בני ובנות 15). לאחר הגדרת המשקולות, בחנו את גודל האפקט דרך השוואת השינוי בין מחזורי המחקר בישראל לעומת השינויים ביתר המדינות. במחקר PISA ישראל מושווית למדינות ה-OECD שהשתתפו בשני מחזורי המחקר האחרונים, ואילו במחקר PIRLS ובמחקר TIMSS ישראל מושווית לכלל המדינות המשתתפות. מדד התוצאה מתייחס לנתוני התחומים בכלל המחקרים שפורסמו משנת 2023, והוא כולל את הנתונים המעודכנים האחרונים (כך למשל כאשר יתפרסמו נתוני PISA 2026 הם יחליפו את נתוני PISA 2021). המגמה מחושבת על פי ההבדל בין אחוז התחומים שבהם המגמה בישראל טובה יותר מהמגמה העולמית בשנה הנוכחית והאחוז המקביל בשנה הקודמת. כך, אם ב-2024 הישגי ישראל היו גבוהים ממוצע המדינות בשליש מהתחומים, וב-2023 היו הישגי ישראל גבוהים במחצית מהתחומים הרי שמגמת המדד היא ירידה.