ישראל ביחס לעולם
שיעור התחומים הנבדקים במחקרים בין-לאומיים שבהם השינוי בהישגי ישראל היה גבוה לעומת ממוצע המדינות (PISA, PIRLS, TIMSS).
המדידה מבוססת על תוצאות המחקרים הבינלאומיים PISA ו-PIRLS שפורסמו בשנת 2023 ומחקר TIMSS שתוצאותיו פורסמו ב-2024. במחקר PIRLS נמצא כי הישגי תלמידי כיתות ד' בשפת אם ירדו בשנת 2022 ב-20 נקודות ביחס לשנת 2016 (לעומת ירידה של 8 נקודות בממוצע המדינות המשתתפות). במחקר PISA נמצא כי השינוי בהישגי בני ובנות ה-15 בישראל היה גבוה יותר לעומת ממוצע מדינות ה-OECD באוריינות קריאה (עלייה של 4 נקודות בישראל לעומת ירידה של 11 בממוצע המדינות) ובאוריינות מתמטית (ירידה של 5 נקודות בישראל לעומת ירידה של 17 נקודות בממוצע המדינות). באוריינות מדעית הפער לא היה מובהק (עלייה של 3 נקודות בהישגי ישראל לעומת ירידה של 4 נקודות בממוצע המדינות). במחקר TIMSS הבודק הישגי תלמידים בכיתות ח' במתמטיקה ובמדעים גם חלה ירידה בהישגי ישראל בהשוואה לשאר המדינות- ירידה של 32 נקודות בשני המקצועות, כאשר ממוצע המדינות ירד ב-11 נקודות בלבד במתמטיקה ו-12 במדעים. מכאן שבשני תחומים מתוך שישה שנבדקו המגמה בישראל הייתה טובה יותר מהמגמה של ממוצע המדינות.
אין נתון להשוואה

ירידה בהשוואה לעבר

שיפור ביחס לעבר

עלייה בהשוואה לעבר

ירידה בהשוואה לעבר

אין שינוי ביחס לעבר
חשוב לדעת
לצורך החישוב, אספנו מידע על כלל התחומים שנמדדו במבחנים הבין-לאומיים (PIRLS, PISA ו-TIMSS). מכיוון שכל מחקר מתרחש במחזוריות שונה המחזור העדכני ביותר נכנס לחישוב המדד.כל תחום שנמדד קיבל משקל שווה, גם אם התחום נמדד בשני מבחנים שונים (למשל, בדיקת אוריינות קריאה ב-PIRLS בכיתות ד' תקבל משקל זהה לבדיקת אוריינות קריאה ב-PISA בקרב בני ובנות 15). לאחר הגדרת המשקולות, בחנו את גודל האפקט דרך השוואת השינוי בין מחזורי המחקר בישראל לעומת השינויים ביתר המדינות. שינוי גבוה יותר בישראל הוא שינוי מתוקנן בגודל של סטיית תקן אחת לפחות. במחקר PISA מושווית ישראל למדינות ה-OECD שהשתתפו בשני מחזורי המחקר האחרונים, ואילו במחקר PIRLS ו-TIMSS מושווית ישראל לכלל המדינות המשתתפות.