מדד 2

ישראל ביחס לעולם

שיעור התחומים הנבדקים במחקרים בין-לאומיים שבהם השינוי בהישגי ישראל היה גבוה לעומת ממוצע המדינות (PISA, PIRLS, TIMSS).

התוצאה

50%

המדידה מבוססת על תוצאות המחקרים הבינלאומיים PISA ו-PIRLS שפורסמו בשנת 2023. במחקר PIRLS נמצא כי הישגי תלמידי כיתות ד' בשפת אם ירדו בשנת 2022 ב-20 נקודות ביחס לשנת 2016 (לעומת ירידה של 8 נקודות בממוצע המדינות המשתתפות). במחקר PISA נמצא כי השינוי בהישגי בני ובנות ה-15 בישראל היה גבוה יותר לעומת ממוצע מדינות ה-OECD באוריינות קריאה (עלייה של 4 נקודות בישראל לעומת ירידה של 11 בממוצע המדינות) ובאוריינות מתמטית (ירידה של 5 נקודות בישראל לעומת ירידה של 17 נקודות בממוצע המדינות). באוריינות מדעית הפער לא היה מובהק (עלייה של 3 נקודות בהישגי ישראל לעומת ירידה של 4 נקודות בממוצע המדינות). מכאן שבשני תחומים מתוך ארבעה שנבדקו השינוי בהישגי ישראל היה גבוה יותר מהעולם.

אין נתון להשוואה

ירידה בהשוואה לעבר

שיפור ביחס לעבר

אין שינוי ביחס לעבר

חשוב לדעת

בולטים לטובה
דוברי עברית
רקע חברתי-כלכלי גבוה
בולטים לרעה
דוברי ערבית
רקע חברתי-כלכלי נמוך
איך בדקנו?

לצורך החישוב, אספנו מידע על כלל התחומים שנמדדו במבחנים הבין-לאומיים אשר פורסמו בשנת 2023 (PIRLS ו-PISA). ניתן משקל שווה לכל תחום שנמדד, גם אם התחום נמדד בשני מבחנים שונים (למשל, בדיקת אוריינות קריאה ב-PIRLS בכיתות ד' תקבל משקל זהה לבדיקת אוריינות קריאה ב-PISA בקרב בני ובנות 15). לאחר הגדרת המשקולות, בחנו את גודל האפקט דרך השוואת השינוי בין מחזורי המחקר בישראל לעומת השינויים ביתר המדינות. שינוי גבוה יותר בישראל הוא שינוי מתוקנן בגודל של סטיית תקן אחת לפחות. במחקר PISA מושווית ישראל למדינות ה-OECD שהשתתפו בשני מחזורי המחקר האחרונים, ואילו במחקר PIRLS מושווית ישראל לכלל המדינות המשתתפות.

לפי פילוחים

על פי תחומים

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי מיקום

על פי מבחנים

התחומים הנבדקים במחקרים בין-לאומיים. מגמת השינוי נקבעה ביחס לשינוי בממוצע ההישגים בשאר המדינות שהשתתפו במחקר.

שפת-אם עברית, כיתה ד'

אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

שפת-אם ערבית, כיתה ד'

אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

PIRLS: אוריינות קריאה

458
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

PISA: מתמטיקה

465
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

PISA: מדעים

474
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

PISA: אוריינות קריאה

510
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי מגדר

מה שיעור התחומים בהם כל מגדר השתפר ביחס לעצמו?

בנות

0%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

בנים

25%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי גילאים

יסודי

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

חטיבות ביניים

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

חטיבה עליונה

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי רקע חברתי-כלכלי

רקע חברתי-כלכלי נמוך

0%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

רקע חברתי-כלכלי בינוני

0%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

רקע חברתי-כלכלי גבוה

0%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי מגזר שפה

מה שיעור התחומים בהם כל מגזר שפה השתפר ביחס לעצמו?

עברית

0%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

ערבית

0%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי מגזר חינוך

מה שיעור התחומים בהם כל מגזר חינוך השתפר ביחס לעצמו?

ממלכתי

0%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

חמ"ד

0%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

חרדי

0%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

דוברי ערבית

0%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי בתי ספר

עלו

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

אין שינוי

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

ירדו

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

מה מצאנו? 

מחקר פירלס 2021: אוריינות קריאה בקרב תלמידי כיתות ד‘
למחקר המלא
פיזה 2022: אוריינות במתמטיקה, במדעים ובקריאה - תמונת מצב תלמידים בני 15
למחקר המלא

מה כדאי להכיר?

ספר תוכניות העבודה הממשלתיות לשנת 2024
לקריאה

להורדת אקסל התוצאות המלא

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית גולר מונפרר סוברט לורם שבצק יהול, לכנוץ בעריר גק ליץ, קולורס מונפרד אדנדום סילקוף, מרגשי ומרגשח.