מדד 4

שוויון הזדמנויות

שיעור התלמידים הנמצאים ברמות הביצוע הנמוכות במבחני השפה.

התוצאה

26%

המדידה מבוססת על המבחנים הארציים שקיימה ראמ"ה בשפת אם לתלמידי כיתות ד' בשנת תשפ"ג (2023/2024), אותם ניתן היה להשוות למבחני השפה בתשפ"ב (2022/2023). מהנתונים עולה שבקרב דוברי העברית, 15% מהתלמידים סווגו בתשפ"ג לרמת הביצוע הנמוכה (לעומת 26% בשנת תשפ"ב), בעוד בקרב דוברי הערבית 64% מהתלמידים סווגו בתשפ"ג לשתי הרמות הנמוכות (לעומת 82% בשנת תשפ"ב). לצורך חישוב הנתון הארצי, שקללנו את חלקן של שתי הקבוצות בקבוצת הנבחנים (76% דוברי עברית ו-24% דוברי ערבית).

אין נתון להשוואה

אין נתונים

ירידה בהשוואה לעבר

ירידה

שיפור ביחס לעבר

עלייה

עלייה בהשוואה לעבר

עלייה

ירידה בהשוואה לעבר

ירידה

אין שינוי ביחס לעבר

ללא שינוי

חשוב לדעת

בולטים לטובה
דוברי עברית
רקע חברתי-כלכלי גבוה
בנות
ממלכתי דתי
ממלכתי
בולטים לרעה
דוברי ערבית
רקע חברתי-כלכלי נמוך
בנים
איך בדקנו?

במבחני כיתות ד', לא ניתן להשוות בין רמות הבקיאות הנמוכות של תלמידים דוברי עברית לבין רמות הבקיאות הנמוכות של תלמידים דוברי ערבית. מדובר בתוכניות לימודים שונות עם דרישות לימודיות שונות, במבחנים שונים וברמות ביצוע שונות. יחד עם זאת, על מנת לאפשר מעקב אחר שיעור התלמידים הזקוקים להתערבות דחופה ומשמעותית בשפת אם, חישבנו את אחוז תלמידי כיתה ד' הנמצאים ברמות הביצוע הנמוכות (מקרב דוברי העברית - ברמת הביצוע הנמוכה ביותר, ומקרב דוברי הערבית - בשתי רמות הביצוע הנמוכות ביותר).

לפי פילוחים

על פי תחומים

שפת אם כיתה ד' דוברי עברית
15%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
שפת אם כיתה ד' דוברי ערבית
64%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה
%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי מיקום

על פי מבחנים

שפת-אם עברית, כיתה ד'

אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

שפת-אם ערבית, כיתה ד'

אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

PIRLS: אוריינות קריאה

אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

PISA: מתמטיקה

אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

PISA: מדעים

אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

PISA: אוריינות קריאה

אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי מגדר

שיעור התלמידים ברמות הביצוע הנמוכות על פי מגדר:

בנות

24%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

בנים

29%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי שלב חינוך

יסודי

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

חטיבות ביניים

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

חטיבה עליונה

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי רקע חברתי-כלכלי

שיעור התלמידים ברמות הביצוע הנמוכות על פי רקע כלכלי-חברתי:

רקע חברתי-כלכלי נמוך

55%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

רקע חברתי-כלכלי בינוני

25%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

רקע חברתי-כלכלי גבוה

11%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי מגזר שפה

עברית

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

ערבית

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי מגזר חינוך

שיעור התלמידים ברמות הביצוע הנמוכות על פי מגזר חינוך:

ממלכתי

16%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

חמ"ד

12%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

חרדי

25%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

חרדי (בנות בלבד)

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

דוברי ערבית

64%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

על פי בתי ספר

עלו

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

אין שינוי

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

ירדו

%
אין נתונים להשוואה
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
ללא שינוי
ללא שינוי משמעותי
אין נתונים להשוואה

מה מצאנו? 

לאחר הקורונה ובצל המלחמה: תמונת מצב אוריינות שפה בכיתות ד' - תשפ"ד
למחקר המלא
אוריינות שפה בקרב תלמידי כיתות ד‘ וח‘: תמונת מצב - תשפ"ג
למחקר המלא
נתונים ארציים בשפת-אם עברית וערבית לכיתות ד - תשפ"ב
למחקר המלא

מה כדאי להכיר?

תוצאות בתי הספר בהערכה חיצונית - תשפ"ג
לקריאה
ספר תוכניות העבודה הממשלתיות לשנת 2024
לקריאה

להורדת אקסל התוצאות המלא

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית גולר מונפרר סוברט לורם שבצק יהול, לכנוץ בעריר גק ליץ, קולורס מונפרד אדנדום סילקוף, מרגשי ומרגשח.