שוויון הזדמנויות
שיעור התלמידים הנמצאים ברמות הביצוע הנמוכות במבחני השפה.
המדידה מבוססת על המבחנים המדגמיים שקיימה ראמ"ה בשפת אם לתלמידי כיתות ד' בשנת תשפ"ד (2023/2024), בהשוואה למבחני השפה בתשפ"ג (2022/2023). מהנתונים עולה שבקרב דוברי העברית, 13% מהתלמידים סווגו בתשפ"ד לרמת הביצוע הנמוכה (לעומת 16% בשנת תשפ"ג), בעוד בקרב דוברי הערבית 53% מהתלמידים סווגו בתשפ"ד לשתי הרמות הנמוכות (לעומת 64% בשנת תשפ"ג). לצורך חישוב הנתון הארצי, שקללנו את חלקן של שתי הקבוצות בקבוצת הנבחנים (78% דוברי עברית ו-22% דוברי ערבית). בעבר, הנתון הארצי חושב ללא התייחסות לתלמידים החרדים שנבחנו. כעת, הנתון השנתי לתשפ"ד כולל גם מוסדות חרדים ונעשה חישוב רטרואקטיבי של הנתונים מתשפ"ג ותשפ"ב על מנת שיהיו ברי השוואה ויהיה ניתן לקבוע מגמות שינוי בין השנים.
אין נתון להשוואה
ירידה בהשוואה לעבר
שיפור ביחס לעבר
עלייה בהשוואה לעבר
ירידה בהשוואה לעבר
אין שינוי ביחס לעבר
חשוב לדעת
במבחני כיתות ד', לא ניתן להשוות בין רמות הבקיאות הנמוכות של תלמידים דוברי עברית לבין רמות הבקיאות הנמוכות של תלמידים דוברי ערבית. מדובר בתוכניות לימודים שונות עם דרישות לימודיות שונות, במבחנים שונים וברמות ביצוע שונות. יחד עם זאת, על מנת לאפשר מעקב אחר שיעור התלמידים הזקוקים להתערבות דחופה ומשמעותית בשפת אם, חישבנו את אחוז תלמידי כיתה ד' הנמצאים ברמות הביצוע הנמוכות (מקרב דוברי העברית - ברמת הביצוע הנמוכה ביותר, ומקרב דוברי הערבית - בשתי רמות הביצוע הנמוכות ביותר).