תמונת מצב בית ספרית (תשפ"ג)

חט"ב א' כפר מנדא

-

כפר מנדא

תעודת זהות

מה הוא המגזר המאפיין את רוב תלמידי בית הספר?

מגזר

ערבי

מה הוא מערך הפיקוח החינוכי של בית הספר?  בבתי ספר דוברי עברית הפיקוח נקבע על פי הזרם הדתי אליו משתייך המוסד

פיקוח

ממלכתי

מה היא העירייה או המועצה האזורית שבית הספר משויך אליה?

רשות

כפר מנדא

המחוז הוא יחידת הדיווח המנהלית במשרד החינוך שתחת פיקוחה הפדגוגי נמצאה בית הספר. לרוב זהו המחוז הגיאוגרפי שבית הספר משויך אליו

מחוז

צפון

ותק נקבע על פי מספר שנות קיום בית הספר מייסודו. הוותק מסווג למספר רמות (10-0 צעיר ; 25-11 בינוני; 50-26 ותיק; 51 ומעלה ותיק מאוד)

ותק

בינוני

שדה השפה מקבץ את שדה המגזר לדוברי עברית ודוברי ערבית

שפה

ערבית

נקודת הפתיחה

הרקע החברתי-כלכלי של בית הספר מבוסס על חישוב הרקע החברתי-כלכלי של תלמידיו. החלוקה של בתי הספר לשלוש קבוצות רקע חברתי-כלכלי (נמוך, בינוני, גבוה) נקבעת לפי ממוצע מדד הטיפוח הבית ספרי (מדד שטראוס).

רקע חברתי-כלכלי

גבוה
נמוך
מצב התשתיות נקבע על בסיס דיווחי תלמידים ומורים ומלמד באיזו מידה התשתיות ותנאי השהייה בבית הספר תקינים ומספקים. לפירוט התחומים הנבדקים ניתן לצפות מטה בנתוני ממד מצב התשתיות. סיווג בית הספר נקבע ביחס לבתי הספר הדומים לו.

מצב התשתיות

גבוה
נמוך
כמה תלמידים לומדים בבית הספר? (300-0 קטן; 600-301 בינוני; 900-601 גדול; 901 ומעלה גדול מאוד)

ממוצע תלמידים בכיתה

גבוה
נמוך
ממוצע התלמידים בכיתה:

מה ממוצע התלמידים בכיתה רגילה, ללא כיתות חינוך מיוחד? סיווג למספר רמות על פי גודל (25-1 נמוך; 30-26 בינוני; 31 ומעלה גבוה)

גודל בית הספר

גדול מאוד
קטן

מה עשינו?

מוחמד פהד זיאדנה

מנהל בית הספר

לאחר יישום תוכנית העבודה שנבנתה על בסיס הנתונים שהתקבלו, נערכו מיפויים בית ספריים, שהצביעו על שיפור ניכר בתוצאות ובמיומנויות שנדרשו לחיזוק. הצלחנו לטפל ביעילות בנקודות שהוגדרו כחלשות, ובכך להביא את התלמידים לרמות גבוהות יותר של הישגים. בנוסף לכך, בית הספר זכה להכרה והישגים בתחרויות ארציות, תוך זכייה במקומות ראשונים בכל התחרויות בהן השתתף.ההצלחות הנ"ל נבעו מהצעדים המכוונים שנקטנו, כפי שיפורטו להלן: 1) הנתונים נחשפו לצוות המורים לצרך למידה מעמיקה לבניית תוכנית עבודה קבוצתית - כיתתית - שכבתית - בינתחומית הן לצורך שימור החוזקות ושיפור התחומים הדורשים חיזוק; 2) נצלנו השעות הפרטניות והשעות הבודדות שנרכשו בתיאום עם מדרכים למען שיפור התחומים הדורשים חיזוק והובלת תלמידים למצויינות; 3) רכשנו תוכניות מגוונות מגפ"ן, אשר תרמו רבות לשיפור המצב והעלאת המוטיבציה אצל התלמידים כמו הוראה מתקנת ואסטרטגיות לימוד מותאמות; 4) ליווי והדרכת צוותי ההוראה ופיתוח מקצועי של המורים על ידי השתלמויות ומפגשי הדרכה, שהתמקדו בשיפור מיומנויות הוראה והתאמתן לתלמידים ברמות שונות; 5) הלמידה החוויתית ושילוב שיטות הוראה מגוונות הייתה צעד טרמה להגברת מעורבות התלמידים וחיזוק המוטיבציה שלהם והעמקת ההבנה בנושאי הלימוד; 6) ישום מודל תלמיד מאמץ תלמיד ומורה מאמץ תלמיד טרם רבות בהצלחת התכנית.

סיכום מגמות מרכזיות

לפי דיווחי התלמידים, באילו תחומים נרשם שינוי בולט לטובה לאורך השנים?

לפי דיווחי התלמידים, באילו תחומים נרשם שינוי בולט לרעה לאורך השנים?

נתוני הממדים והתחומים של בתי ספר מובאים בהשוואה לבתי הספר הדומים להם. בממד שפת האם, המבוסס על מבחנים, מדובר בשפה (עברית/ערבית) וברקע חברתי-כלכלי (גבוה/בינוני/נמוך). בממדים אחרים, המבוססים על סקרים, קבוצת הדומים מבוססת על קבוצת הדומים מבוססת על שפה (עברית/ערבית) ושלב חינוך (יסודי/חט"ב/חט"ע).

למה חסר מידע?

המבחנים בשפת-אם נערכו בתשפ"ג בכלל בתי הספר, אך בסקרים השתתפו כשליש מבתי הספר. נראה שבית הספר השתתף בשנת תשפ"ג במבחני השפה, אך לא לקח חלק בסקרי התלמידים והמורים או לא הגיע לסף ההשבה הנדרש לדיווח. מכאן, שאין לנו נתונים ביחס לרמת המיומנויות, מצב האקלים ומרחבי העשייה בו. כאשר יידגם בית הספר לסקרים או יבחר להשתתף בהם מיוזמתו, יתווספו לכאן הנתונים. בממד שפת האם מופיעים הישגי בית הספר ביחס לקבוצת הדומים שלו, שנקבעה בהתאם לשפת הלימוד ורקע חברתי-כלכלי.

רוצה לדעת עוד?

ריכזנו לך את כל תוצאות ההערכה החיצונית שביצענו בתשפ"ג במקום אחד, כדי לאפשר גם לך לצלול לתוך הנתונים ולהפיק מהם מסקנות.