תמונת מצב בית ספרית (תשפ"ג)
הודיות (י-יא)
-
הגליל התחתון
תעודת זהות
מגזר
יהודי
פיקוח
ממ"ד
רשות
הגליל התחתון
מחוז
חינוך התישבותי
ותק
ותיק מאוד
שפה
עברית
נקודת הפתיחה
רקע חברתי-כלכלי
מצב התשתיות
מה ממוצע התלמידים בכיתה רגילה, ללא כיתות חינוך מיוחד? סיווג למספר רמות על פי גודל (25-1 נמוך; 30-26 בינוני; 31 ומעלה גבוה)
גודל בית הספר
מה עשינו?
ידע ומיומנויות קוגנטיביות
שפת אם
המבחן בשפת אם נערך בכיתות ד' ובכיתות ח' ונועד להעריך את רמת השליטה באוריינות לשונית בקרב התלמידים, בהתאם לתוכנית הלימודים. במבחן נבדקו כישורי הבנת הנקרא של התלמידים ובכיתה ד' נבדק גם ידע לשוני. הנתון המוצג מימין משקף את הישגי התלמידים בבית הספר ביחס לבתי הספר הדומים לו (על פי שפת ההוראה והרקע החברתי-כלכלי). הנתונים המובאים מטה משקפים את רמות הביצוע השונות ואת עמדות התלמידים ביחס ללימודי השפה.
שיעור המתקשים (רמת הביצוע התחתונה בהבנת הנקרא)
רמת ביצוע נמוכה (עברית ד') או נמוכה מאוד (ערבית ד', עברית וערבית ח'). למידע על רמות הביצוע >
שיעור המצטיינים (רמת הביצוע הגבוהה בהבנת הנקרא)
רמת הביצוע הגבוהה משקפת עמידה בדרישות תוכנית הלימודים. למידע על רמות הביצוע >
עמדות ביחס לתחושת מסוגלות
באיזו מידה התלמידים חווים מסוגלות גבוהה והצלחה במקצוע ביחס לבתי הספר הדומים?
עמדות ביחס להנאה ועניין
באיזו מידה התלמידים מדווחים שלימודי השפה מעניינים ומהנים ביחס לבתי הספר הדומים?
עמדות ביחס לאהבה לקריאה וכתיבה
באיזו מידה התלמידים אוהבים לקרוא ולכתוב בשפת האם ביחס לבתי הספר הדומים?
עמדות ביחס לחשיבות המקצוע
באיזו מידה התלמידים רואים בלימודי שפת האם דבר חשוב לעתידם ביחס לבתי הספר הדומים?
אוריינות דיגיטלית
בעידן הדיגיטלי של המאה ה-21 אחד הכישורים החשובים הנדרשים לתלמידים הוא שליטה במיומנויות של אוריינות דיגיטלית. אוריינות דיגיטלית היא היכולת להשתמש בטכנולוגיות מידע ותקשורת חדשות ומשתנות ולהתנהל אל מול כמויות המידע האדירות הזמינות בסביבות אלה.
יכולת עבודה דיגיטלית
באיזו מידה התלמידים מצליחים לתפקד היטב בסביבות דיגיטליות ביחס לבתי הספר הדומים? (דיווחי תלמידים)
מיומנויות חברתיות ואישיות
מיומנויות רגשיות
מיומנויות רגשיות הן מכלול היכולות התוך אישיות העוסקות בהיכרות עם העצמי, בוויסות רגשות, ביכולת ולהפעיל אסטרטגיות יעילות להתמודדות עם מצבים שונים ובפתרון בעיות. מיומנויות תוך אישיות גבוהות מקושרות לבריאות טובה, להכנסה גבוהה, ליכולת למידה וסיפוק ולהפחתה בהתנהגויות סיכון.
ויסות רגשי
באיזו מידה התלמידים מצליחים לזהות ולווסת רגשות ביחס לבתי הספר הדומים? (דיווחי תלמידים)
מיומנות לומד עצמאי
באיזו מידה התלמידים מתכננים ומנהלים את תהליך הלמידה שלהם באופן עצמאי? (דיווחי תלמידים)
חוסן נפשי
באיזו מידה התלמידים מצליחים להתמודד עם מצבים של קושי ולחץ? (דיווחי תלמידים)
מיומנויות חברתיות
מיומנויות חברתיות מאפשרות ליצור מערכות יחסים חיוביות עם אחרים, תורמות לפיתוח מודעות חברתית וגלובלית ולהבנת המשמעות של חיים במדינה עם מגוון קבוצות חברתיות. במסגרת זו, נבדקו דיווחי התלמידים ביחס ליכולתם להתחבר לתלמידים אחרים, להתמודד עם מחלוקות ולהכיר קבוצות שונות בחברה הישראלית.
התנהלות חברתית
באיזו מידה התלמידים מדווחים על תקשורת חיובית וטובה בינם לבין חבריהם לכיתה ביחס לבתי הספר הדומים?
מודעות חברתית
באיזו מידה התלמידים מפגינים פתיחות להיכרות עם קבוצות שונות בחברה הישראלית? (דיווחי תלמידים)
אקלים חינוכי
יחסים ושייכות
תחושת שייכות של תלמידים היא צורך בסיסי, המהווה מצע ראשוני לצמיחה ולהתפתחות. תחושה זו מושפעת מהסביבה החברתית בבית הספר ומהיחסים בין התלמידים למורים ובין התלמידים לבין עצמם. תחושת שייכות גבוהה משפרת את התפקוד של התלמידים בבית הספר.
תחושת שייכות
באיזו מידה התלמידים מרגישים מחוברים לבית הספר ושהם חלק ממנו ביחס לבתי הספר הדומים? (דיווחי תלמידים)
יחסי מורים-תלמידים
באיזו מידה מערכת היחסים בין התלמידים למוריהם מבוססת על אמון, הוגנות ותקשורת טובה? (דיווחי תלמידים)
תחושת מוגנות
אלימות המופנית כלפי תלמידים פוגעת בתחושת הביטחון שלהם ומונעת מהם להתפתח וללמוד באופן מיטבי. גם אלימות המופנית כלפי מורים פוגעת בתחושת הביטחון שלהם, מערערת על סמכותם ופוגמת באווירה החינוכית בבית הספר. תחושת מוגנות גבוהה והיעדר אלימות מאפשרים לתלמידים ולמורים למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם.
תחושת מוגנות תלמידים
באיזו מידה התלמידים חשים מוגנים בבית ספרם ביחס לבתי הספר הדומים? (דיווחי תלמידים)
מרחבי עשייה
הלמידה בכיתה
באיזו מידה הלמידה בכיתה משמעותית ומתקיימת בתנאים נאותים?
לב העשייה הלימודית מתחולל בכיתה. לנוכח האתגרים שמציבה לפנינו המאה ה-21, על הלמידה בכיתה להיות משמעותית, מותאמת לשונות שבין התלמידים ומזמנת התנסות בתהליכי למידה מגוונים. בתהליך הלמידה על התלמידים להיות פעילים ומעורבים בהעשרת הידע והמיומנויות שלהם. מעל לכול, כדי שתתאפשר למידה מיטבית היא צריכה להתקיים בתנאים טובים ובאווירה חיובית.
התנהגות נאותה בכיתה
באיזו מידה התלמידים מפגינים דפוסי התנהגות הולמים התורמים לאווירה לימודית חיובית? (דיווחי תלמידים)
איכות ההוראה
באיזו מידה התלמידים מדווחים על דרכי הוראה המקדמות למידה משמעותית, ביחס לבתי הספר הדומים?
רלוונטיות ההוראה
באיזו מידה התלמידים מדווחים כי ההוראה בכיתה קשורה לעולמם וליכולתיהם, ביחס לבתי הספר הדומים?
הצוות החינוכי
באיזו מידה הצוות החינוכי מרוצה מתהליכי העבודה וחש בטוח בבית הספר?
הצוות החינוכי הוא המשאב החשוב ביותר של בית הספר. צוות חינוכי טוב ואיכותי מתאפיין בעבודת צוות המבוססת על אווירה של אמון ופתיחות, בלמידה מקצועית מתמדת, ובתחושת מסוגלות צוותית גבוהה. עבודה בסביבה כזו תורמת לתחושת סיפוק במקום העבודה ומפחיתה תחושות של שחיקה ועייפות.
שביעות רצון של מורים
באיזו מידה המורים מדווחים על תחושת סיפוק מעבודתם?
עבודת צוות
באיזו מידה המורים עובדים יחד ומשתפים זה את זה בידע ובניסיון שצברו? (דיווחי מורים)
מסוגלות צוותית
באיזו מידה יש לצוות המורים אמונה משותפת ביכולתם להשפיע באופן חיובי על ביצועי התלמידים? (דיווחי מורים)
סביבת עבודה בטוחה
באיזו מידה המורים מרגישים בטוחים ומוגנים בסביבת העבודה שלהם? (דיווחי מורים)
מנהיגות ושותפות
באיזו מידה התרבות הבית ספרית מצמיחה ומקדמת מורים?
תרבות בית ספרית מצמיחה ומקדמת מסייעת למורים לתפקד באופן מיטבי. מנהיגות ושותפות מצד המנהל יכולות להצמיח מורים לתפקידי הובלה וליצור תחושת מחויבות כלפי התלמידים והישגיהם.
ניהול משתף
באיזו מידה המורים שותפים בתהליכים ובקבלת החלטות בית ספריות? (דיווחי מורים)
שגרות בית ספריות
באיזו מידה יש בבית הספר מנגנונים לקיום שגרות וסדירויות? (דיווחי מורים)
שותפות הורים
באיזו מידה יש בבית הספר תקשורת חיובית ושיתוף פעולה עם ההורים? (דיווחי מורים)
הקניית מיומנויות
באיזו מידה עוסקים בבית הספר בהקניית מיומנויות הנדרשות לתלמידים?
בשנים האחרונות הושם דגש על הקניית מיומנויות-רגשיות חברתיות, מודעות חברתית ודפוסי חיים בריאים כחלק מתהליך הלמידה. למורים תפקיד חשוב בקידום מיומנויות אלו. הם עצמם צריכים להיות מיומנים לכך וכן להיות מסוגלים להקנות את המיומנויות הללו לתלמידיהם. הקניית מיומנויות אלה היא מרכיב משמעותי וחשוב בתהליך הלמידה ולהצלחה בחיים.
קידום אורח חיים בריא
באיזו מידה מעודדים את התלמידים ליצור שינוי חיובי בדפוסי חייהם? (דיווחי תלמידים)
הקניית מיומנויות רגשיות-חברתיות
באיזו מידה יש למורים כלים להקניית מיומנויות רגשיות-חברתיות? (דיווחי מחנכים ביסודי ודיווחי כלל המורים בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה)
קידום מודעות חברתית
באיזו מידה מקיימים בבית הספר פעילויות לקידום חיים בשותפות? (דיווחי תלמידים. תחום זה לא נכלל בחישוב ממד הקניית מיומנויות)
טיפוח מעורבות חברתית
באיזו מידה בית הספר מעודד מעורבות חברתית בעשייה הבית ספרית ובקהילה?
בית הספר והקהילה הם בין הזירות המרכזיות שבהן אפשר לקדם את מימושם של ערכים ומיומנויות כמו מנהיגות, קבלת החלטות, יזמות, טיפוח הסביבה ועזרה לזולת ולעודד התפתחות של בוגרים מעורבים וערכיים. תלמידים הנחשפים לתרומה לקהילה ומעורבים בעשייה הבית ספרית מתנסים בקבלת אחריות אישית וקבוצתית ובחיזוק הערבות ההדדית.
דיווחי תלמידים
באיזו מידה בית הספר מקדם מעורבות תלמידים בעשייה הבית ספרית והקהילתית?
דיווחי מורים
באיזו מידה יש למורים כלים לקידום מעורבות חברתית של תלמידים? (דיווחי מחנכים ביסודי ודיווחי כלל המורים בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה)
מצב התשתיות
באיזו מידה התשתיות ותנאי השהייה בבית הספר תקינים ומספקים?
לסביבה הפיזית ולתנאי השהייה בבית הספר השפעה רבה על התחושות של התלמידים והמורים ועל היחסים הבין-אישיים ביניהם במהלך יום הלימודים. תנאי שהייה מספקים, תשתיות מתאימות וסביבה נקייה, מטופחת, מרווחת וללא מפגעים חשובים והכרחיים לקיומו של אקלים בית ספרי חיובי.
הסביבה הפיזית
באיזו מידה סביבת הלמידה של התלמידים נקייה ומטופחת ביחס לבתי הספר הדומים? (דיווחי תלמידים)
תשתיות תומכות הוראה
באיזו מידה יש למורים תשתיות ותנאים מתאימים לעבודה בבית הספר? (דיווחי מורים)
סיכום מגמות מרכזיות
איכות ההוראה
ירידה באיכות ההוראה בכיתה (על פי דיווחי התלמידים)
יחסי מורים-תלמידים
ירידה בדיווחי התלמידים על יחסי קרבה ואכפתיות עם מוריהם
רלוונטיות ההוראה
ירידה ברלוונטיות ההוראה (על פי דיווחי התלמידים)
נתוני הממדים והתחומים של בתי ספר מובאים בהשוואה לבתי הספר הדומים להם. בממד שפת האם, המבוסס על מבחנים, מדובר בשפה (עברית/ערבית) וברקע חברתי-כלכלי (גבוה/בינוני/נמוך). בממדים אחרים, המבוססים על סקרים, קבוצת הדומים מבוססת על קבוצת הדומים מבוססת על שפה (עברית/ערבית) ושלב חינוך (יסודי/חט"ב/חט"ע).
למה חסר מידע?
המבחנים בשפת-אם נערכו בתשפ"ג בכלל בתי הספר, אך בסקרים השתתפו כשליש מבתי הספר. נראה שבית הספר השתתף בשנת תשפ"ג במבחני השפה, אך לא לקח חלק בסקרי התלמידים והמורים או לא הגיע לסף ההשבה הנדרש לדיווח. מכאן, שאין לנו נתונים ביחס לרמת המיומנויות, מצב האקלים ומרחבי העשייה בו. כאשר יידגם בית הספר לסקרים או יבחר להשתתף בהם מיוזמתו, יתווספו לכאן הנתונים. בממד שפת האם מופיעים הישגי בית הספר ביחס לקבוצת הדומים שלו, שנקבעה בהתאם לשפת הלימוד ורקע חברתי-כלכלי.
רוצה לדעת עוד?
ריכזנו לך את כל תוצאות ההערכה החיצונית שביצענו בתשפ"ג במקום אחד, כדי לאפשר גם לך לצלול לתוך הנתונים ולהפיק מהם מסקנות.