תמונת מצב בית ספרית (תשפ"ג)

ממד נעם

-

קרית אתא

תעודת זהות

מגזר

יהודי

פיקוח

ממ"ד

רשות

קרית אתא

מחוז

חיפה

ותק

ותיק

שפה

עברית

נקודת הפתיחה

רקע חברתי-כלכלי

גבוה
נמוך

מצב התשתיות

גבוה
נמוך

ממוצע תלמידים בכיתה

גבוה
נמוך

גודל בית הספר

גדול מאוד
קטן

מה עשינו?

רחל איטח

בית ספרינו עבר תהליך משמעותי מאוד בכל הוראת השפה. במשך שנים רבות נתוני בית הספר היו נמוכים מאוד במבחני השפה. בחמש השנים האחרונות שינינו את כל מערך ההוראה בשפה כמפורט דלהלן: א. מיפוי מדויק ודקדקני של התפקוד האורייני של תלמידנו. ב. הכנת תוכנית עבודה בהלימה להישגי  התלמידים במבחן הקדם ובהלימה לת"ל. ג. הוראה מדויקת מאוד בהלימה לתוכנית הלימודים. ד. חלוקה לקבוצות עבודה לפי רמות התלמידים והמאפיינים האורייניים שלהם. ה. היבחנות בתנאים "סטריליים" כדי לקבל נתונים מדויקים.  לשמחתנו, התוכנית קצרה הצלחה מרובה והגענו להישגים מרשימים. כמו כן, צמצמנו גם את הפער בין התלמידים השונים. הגענו להישגים מרשימים מבחינת ידיעת התלמידים בשפה, אך עמדות התלמידים בנוגע למקצוע השפה היו מאכזבות. תלמידנו לא מספיק אוהבים לקרוא ולכתוב והם אינם משייכים חשיבות מספקת ללימודי השפה. כדי לשנות עמדות אלו נקטנו מספר דרכי פעולה: א. תוכנית "שמחת הקריאה"- בתוכנית זו אנו חושפים את הילדים לספרי ילדים שונים, "נכנסים" לעולם הגיבורים ומבצעים מטלות כתיבה שונות. ב. תוכנית עידוד קריאה בית ספרית ומחוזית. ג. קריאת בוקר- מידי בוקר נחשפים התלמידים לסיפורים קצרים הנקראים ע"י המורה כך התלמידים נהנים מקריאת סיפור "טוב" ומעשירים את אוצר המילים.  ד. התמקדות בשפה בשאר הדיסציפלינות.

סיכום מגמות מרכזיות

לפי דיווחי התלמידים, באילו תחומים נרשם שינוי בולט לטובה לאורך השנים?

לפי דיווחי התלמידים, באילו תחומים נרשם שינוי בולט לרעה לאורך השנים?

נתוני הממדים והתחומים של בתי ספר מובאים בהשוואה לבתי הספר הדומים להם. בממד שפת האם, המבוסס על מבחנים, מדובר בשפה (עברית/ערבית) וברקע חברתי-כלכלי (גבוה/בינוני/נמוך). בממדים אחרים, המבוססים על סקרים, קבוצת הדומים מבוססת על קבוצת הדומים מבוססת על שפה (עברית/ערבית) ושלב חינוך (יסודי/חט"ב/חט"ע).

למה חסר מידע?

המבחנים בשפת-אם נערכו בתשפ"ג בכלל בתי הספר, אך בסקרים השתתפו כשליש מבתי הספר. נראה שבית הספר השתתף בשנת תשפ"ג במבחני השפה, אך לא לקח חלק בסקרי התלמידים והמורים או לא הגיע לסף ההשבה הנדרש לדיווח. מכאן, שאין לנו נתונים ביחס לרמת המיומנויות, מצב האקלים ומרחבי העשייה בו. כאשר יידגם בית הספר לסקרים או יבחר להשתתף בהם מיוזמתו, יתווספו לכאן הנתונים. בממד שפת האם מופיעים הישגי בית הספר ביחס לקבוצת הדומים שלו, שנקבעה בהתאם לשפת הלימוד ורקע חברתי-כלכלי.

רוצה לדעת עוד?

ריכזנו לך את כל תוצאות ההערכה החיצונית שביצענו בתשפ"ג במקום אחד, כדי לאפשר גם לך לצלול לתוך הנתונים ולהפיק מהם מסקנות.