תמונת מצב בית ספרית (תשפ"ג)

ממ' אהרונוביץ

-

דרום השרון

תעודת זהות

מה הוא המגזר המאפיין את רוב תלמידי בית הספר?

מגזר

יהודי

מה הוא מערך הפיקוח החינוכי של בית הספר?  בבתי ספר דוברי עברית הפיקוח נקבע על פי הזרם הדתי אליו משתייך המוסד

פיקוח

ממלכתי

מה היא העירייה או המועצה האזורית שבית הספר משויך אליה?

רשות

דרום השרון

המחוז הוא יחידת הדיווח המנהלית במשרד החינוך שתחת פיקוחה הפדגוגי נמצאה בית הספר. לרוב זהו המחוז הגיאוגרפי שבית הספר משויך אליו

מחוז

מרכז

ותק נקבע על פי מספר שנות קיום בית הספר מייסודו. הוותק מסווג למספר רמות (10-0 צעיר ; 25-11 בינוני; 50-26 ותיק; 51 ומעלה ותיק מאוד)

ותק

ותיק מאוד

שדה השפה מקבץ את שדה המגזר לדוברי עברית ודוברי ערבית

שפה

עברית

נקודת הפתיחה

הרקע החברתי-כלכלי של בית הספר מבוסס על חישוב הרקע החברתי-כלכלי של תלמידיו. החלוקה של בתי הספר לשלוש קבוצות רקע חברתי-כלכלי (נמוך, בינוני, גבוה) נקבעת לפי ממוצע מדד הטיפוח הבית ספרי (מדד שטראוס).

רקע חברתי-כלכלי

גבוה
נמוך
מצב התשתיות נקבע על בסיס דיווחי תלמידים ומורים ומלמד באיזו מידה התשתיות ותנאי השהייה בבית הספר תקינים ומספקים. לפירוט התחומים הנבדקים ניתן לצפות מטה בנתוני ממד מצב התשתיות. סיווג בית הספר נקבע ביחס לבתי הספר הדומים לו.

מצב התשתיות

גבוה
נמוך
כמה תלמידים לומדים בבית הספר? (300-0 קטן; 600-301 בינוני; 900-601 גדול; 901 ומעלה גדול מאוד)

ממוצע תלמידים בכיתה

גבוה
נמוך
ממוצע התלמידים בכיתה:

מה ממוצע התלמידים בכיתה רגילה, ללא כיתות חינוך מיוחד? סיווג למספר רמות על פי גודל (25-1 נמוך; 30-26 בינוני; 31 ומעלה גבוה)

גודל בית הספר

גדול מאוד
קטן

מה עשינו?

טל פרץ

בית ספר אהרונוביץ עובד בעקביות לקידום הישגי התלמידים לצד עבודה יומיומית לשיפור המצב החברתי רגשי. אנו שמים דגש על תחושת המסוגלות והחוסן. בעקבות ניתוח הנתונים שהתקבלו בתחום השפה, יזמנו מספר שינויים במטרה להמשיך לשפר את הישגי התלמידים. נעשו כמה פעולות ממוקדות בעבודה השוטפת. התקיימו מפגשי ניהול והדרכה תקופתיים עם רכזת השפה והמורים, אשר במהלכם נבחנו ההישגים של התלמידים ונערכה הערכה מקיפה של ההתקדמות במיומנויות השפה. ראינו שהמיומנויות של ידע לשוני, משמעות משתמעת ופרשנות והערכה היו בציון גבוה ואילו המיומנות של משמעות גלויה עומדת בממוצע הארצי. המטרה להמשיך ולהשתפר. הצלחנו לאתר תלמידים המוגדרים כ"מדאיגים" מבחינת הישגיהם, שהתקשו לעמוד בסטנדרטים הנדרשים בתחומי השפה השונים. התערבות מיידית תוכננה והחלה על ידי עבודה דיפרנציאלית בכיתה, כאשר נבנתה תכנית אישית בהתאם לצרכיו ויכולתיו של התלמיד. כך, יכולנו להתמקד במיומנויות הספציפיות שכל תלמיד היה צריך לשפר.לצד החוזקות של המורים הוותיקים, השקענו בעזרה נוספת בהוראה המתקנת שתרמה לצוות החינוכי. בנוסף, הושם דגש על פיתוח מיומנויות שפה, תוך שילוב דרכי הוראה מגוונות וחדשניות על מנת להתאים את תהליך הלמידה לצרכים המשתנים של התלמידים. התוצאה בתשפ״ד הייתה שיפור בהישגי התלמידים, ובניית כלים פרקטיים עבורם שיסייעו להם ולשאר תלמידינו בהמשך דרכם בפן הלימודי. .

סיכום מגמות מרכזיות

לפי דיווחי התלמידים, באילו תחומים נרשם שינוי בולט לטובה לאורך השנים?

אורח חיים בריא

עלייה במאמצי בית הספר לעידוד אורח חיים פעיל ובריא

לפי דיווחי התלמידים, באילו תחומים נרשם שינוי בולט לרעה לאורך השנים?

ויסות רגשי

ירידה ביכולת הוויסות הרגשי של התלמידים

מיומנויות לומד עצמאי

ירידה בתפיסת התלמידים את עצמם כלומדים עצמאיים

התנהלות חברתית

ירידה בהתנהלות חברתית של תלמידים

נתוני הממדים והתחומים של בתי ספר מובאים בהשוואה לבתי הספר הדומים להם. בממד שפת האם, המבוסס על מבחנים, מדובר בשפה (עברית/ערבית) וברקע חברתי-כלכלי (גבוה/בינוני/נמוך). בממדים אחרים, המבוססים על סקרים, קבוצת הדומים מבוססת על קבוצת הדומים מבוססת על שפה (עברית/ערבית) ושלב חינוך (יסודי/חט"ב/חט"ע).

למה חסר מידע?

המבחנים בשפת-אם נערכו בתשפ"ג בכלל בתי הספר, אך בסקרים השתתפו כשליש מבתי הספר. נראה שבית הספר השתתף בשנת תשפ"ג במבחני השפה, אך לא לקח חלק בסקרי התלמידים והמורים או לא הגיע לסף ההשבה הנדרש לדיווח. מכאן, שאין לנו נתונים ביחס לרמת המיומנויות, מצב האקלים ומרחבי העשייה בו. כאשר יידגם בית הספר לסקרים או יבחר להשתתף בהם מיוזמתו, יתווספו לכאן הנתונים. בממד שפת האם מופיעים הישגי בית הספר ביחס לקבוצת הדומים שלו, שנקבעה בהתאם לשפת הלימוד ורקע חברתי-כלכלי.

רוצה לדעת עוד?

ריכזנו לך את כל תוצאות ההערכה החיצונית שביצענו בתשפ"ג במקום אחד, כדי לאפשר גם לך לצלול לתוך הנתונים ולהפיק מהם מסקנות.