תמונת מצב בית ספרית (תשפ"ג)

חט"ב עתיד

-

כפר יונה

תעודת זהות

מה הוא המגזר המאפיין את רוב תלמידי בית הספר?

מגזר

יהודי

מה הוא מערך הפיקוח החינוכי של בית הספר?  בבתי ספר דוברי עברית הפיקוח נקבע על פי הזרם הדתי אליו משתייך המוסד

פיקוח

ממלכתי

מה היא העירייה או המועצה האזורית שבית הספר משויך אליה?

רשות

כפר יונה

המחוז הוא יחידת הדיווח המנהלית במשרד החינוך שתחת פיקוחה הפדגוגי נמצאה בית הספר. לרוב זהו המחוז הגיאוגרפי שבית הספר משויך אליו

מחוז

מרכז

ותק נקבע על פי מספר שנות קיום בית הספר מייסודו. הוותק מסווג למספר רמות (10-0 צעיר ; 25-11 בינוני; 50-26 ותיק; 51 ומעלה ותיק מאוד)

ותק

צעיר

שדה השפה מקבץ את שדה המגזר לדוברי עברית ודוברי ערבית

שפה

עברית

נקודת הפתיחה

הרקע החברתי-כלכלי של בית הספר מבוסס על חישוב הרקע החברתי-כלכלי של תלמידיו. החלוקה של בתי הספר לשלוש קבוצות רקע חברתי-כלכלי (נמוך, בינוני, גבוה) נקבעת לפי ממוצע מדד הטיפוח הבית ספרי (מדד שטראוס).

רקע חברתי-כלכלי

גבוה
נמוך
מצב התשתיות נקבע על בסיס דיווחי תלמידים ומורים ומלמד באיזו מידה התשתיות ותנאי השהייה בבית הספר תקינים ומספקים. לפירוט התחומים הנבדקים ניתן לצפות מטה בנתוני ממד מצב התשתיות. סיווג בית הספר נקבע ביחס לבתי הספר הדומים לו.

מצב התשתיות

גבוה
נמוך
כמה תלמידים לומדים בבית הספר? (300-0 קטן; 600-301 בינוני; 900-601 גדול; 901 ומעלה גדול מאוד)

ממוצע תלמידים בכיתה

גבוה
נמוך
ממוצע התלמידים בכיתה:

מה ממוצע התלמידים בכיתה רגילה, ללא כיתות חינוך מיוחד? סיווג למספר רמות על פי גודל (25-1 נמוך; 30-26 בינוני; 31 ומעלה גבוה)

גודל בית הספר

גדול מאוד
קטן

מה עשינו?

חגית לשם

מנהלת בית-הספר

האסיף נערך בתשפ"ג, וקיבלתי את הנתונים לגביו מיד עם הגיעי לנהל את החטיבה בתשפ"ד. התחלנו את השנה במיפוי מדוקדק של כל תלמיד בכל המיומנויות הנדרשות בשפה, ובהתאם בנינו תוכנית עבודה מותאמת. בנוסף, עיבינו את מספר שעות הלימוד בשפה, והצמדנו מורת שילוב ומורת הכלה לשעות ההוראה בשפה. בכך יצרנו שלוש קבוצות תלמידים עם שלוש מורות בשיעורי השפה, וכולם עבדו לפי תוכנית העבודה המותאמת. טיפלנו גם באחוז ההשבה הנמוך, לאחר שביררנו את הסיבה לכך. גילינו שתלמידים רבים נרתעו מהטקסטים הארוכים ולכן לא ענו על השאלות הקשורות אליהם. התחלנו בתרגול סיבולת קריאה והגדלנו את מנות הקריאה בהדרגה עד שהתלמידים שיפרו מאוד את מיומנות הקריאה ואת היכולת לקרוא טקסטים ארוכים ללא רתיעה. באמצע השנה בדקנו את עצמנו במבחן מדף של ראמ"ה ומיפינו את התוצאות במיצבית מפורטת. גילינו קפיצה של 20 נקודות בממוצע השכבתי לעומת מיפוי תחילת השנה. המשכנו בדגם העבודה הזה לאורך כל השנה, ואנו ממשיכים זאת גם השנה. גם הרכיב של תחושת המסוגלות דרש שיפור, ולאחר מבחן אמצע השנה בדקנו גם אותו ומצאנו שהעלייה המשמעותית בהישגים גרמה גם לעלייה משמעותית בתחושת המסוגלות אצל רוב התלמידים. השיפור בתוצאות הוצג בפני קהילת בית-הספר: הורים, מורים ותלמידים, וכן דרכי העבודה. אנו ממשיכים בכך מתוך הבנה שעקביות תביא לעלייה מתמדת בכישורי השפה ומכאן לשיפור בכל תחומי הלימוד.

סיכום מגמות מרכזיות

לפי דיווחי התלמידים, באילו תחומים נרשם שינוי בולט לטובה לאורך השנים?

לפי דיווחי התלמידים, באילו תחומים נרשם שינוי בולט לרעה לאורך השנים?

נתוני הממדים והתחומים של בתי ספר מובאים בהשוואה לבתי הספר הדומים להם. בממד שפת האם, המבוסס על מבחנים, מדובר בשפה (עברית/ערבית) וברקע חברתי-כלכלי (גבוה/בינוני/נמוך). בממדים אחרים, המבוססים על סקרים, קבוצת הדומים מבוססת על קבוצת הדומים מבוססת על שפה (עברית/ערבית) ושלב חינוך (יסודי/חט"ב/חט"ע).

למה חסר מידע?

המבחנים בשפת-אם נערכו בתשפ"ג בכלל בתי הספר, אך בסקרים השתתפו כשליש מבתי הספר. נראה שבית הספר השתתף בשנת תשפ"ג במבחני השפה, אך לא לקח חלק בסקרי התלמידים והמורים או לא הגיע לסף ההשבה הנדרש לדיווח. מכאן, שאין לנו נתונים ביחס לרמת המיומנויות, מצב האקלים ומרחבי העשייה בו. כאשר יידגם בית הספר לסקרים או יבחר להשתתף בהם מיוזמתו, יתווספו לכאן הנתונים. בממד שפת האם מופיעים הישגי בית הספר ביחס לקבוצת הדומים שלו, שנקבעה בהתאם לשפת הלימוד ורקע חברתי-כלכלי.

רוצה לדעת עוד?

ריכזנו לך את כל תוצאות ההערכה החיצונית שביצענו בתשפ"ג במקום אחד, כדי לאפשר גם לך לצלול לתוך הנתונים ולהפיק מהם מסקנות.