תמונת מצב בית ספרית (תשפ"ג)

דוד אלעזר

-

בת ים

תעודת זהות

מה הוא המגזר המאפיין את רוב תלמידי בית הספר?

מגזר

יהודי

מה הוא מערך הפיקוח החינוכי של בית הספר?  בבתי ספר דוברי עברית הפיקוח נקבע על פי הזרם הדתי אליו משתייך המוסד

פיקוח

ממלכתי

מה היא העירייה או המועצה האזורית שבית הספר משויך אליה?

רשות

בת ים

המחוז הוא יחידת הדיווח המנהלית במשרד החינוך שתחת פיקוחה הפדגוגי נמצאה בית הספר. לרוב זהו המחוז הגיאוגרפי שבית הספר משויך אליו

מחוז

תל אביב

ותק נקבע על פי מספר שנות קיום בית הספר מייסודו. הוותק מסווג למספר רמות (10-0 צעיר ; 25-11 בינוני; 50-26 ותיק; 51 ומעלה ותיק מאוד)

ותק

ותיק

שדה השפה מקבץ את שדה המגזר לדוברי עברית ודוברי ערבית

שפה

עברית

נקודת הפתיחה

הרקע החברתי-כלכלי של בית הספר מבוסס על חישוב הרקע החברתי-כלכלי של תלמידיו. החלוקה של בתי הספר לשלוש קבוצות רקע חברתי-כלכלי (נמוך, בינוני, גבוה) נקבעת לפי ממוצע מדד הטיפוח הבית ספרי (מדד שטראוס).

רקע חברתי-כלכלי

גבוה
נמוך
מצב התשתיות נקבע על בסיס דיווחי תלמידים ומורים ומלמד באיזו מידה התשתיות ותנאי השהייה בבית הספר תקינים ומספקים. לפירוט התחומים הנבדקים ניתן לצפות מטה בנתוני ממד מצב התשתיות. סיווג בית הספר נקבע ביחס לבתי הספר הדומים לו.

מצב התשתיות

גבוה
נמוך
כמה תלמידים לומדים בבית הספר? (300-0 קטן; 600-301 בינוני; 900-601 גדול; 901 ומעלה גדול מאוד)

ממוצע תלמידים בכיתה

גבוה
נמוך
ממוצע התלמידים בכיתה:

מה ממוצע התלמידים בכיתה רגילה, ללא כיתות חינוך מיוחד? סיווג למספר רמות על פי גודל (25-1 נמוך; 30-26 בינוני; 31 ומעלה גבוה)

גודל בית הספר

גדול מאוד
קטן

מה עשינו?

רונית לוי כהן

מנהלת

בעקבות נתוני ההערכה, פעלנו בשלושה צירים:התמקצעות צוות המורים: צוות מורות שפה מקבלות הדרכה צמודה ממדריכת שפה עירוני זו השנה השלישית. העולים החדשים משולבים בשעות אולפן והוותיקים משולבים בתכנית תגבור "משעולים" ע"י מורות מנוסות ומוסמכות. המורים נותנים מענה דיפרנציאלי לקבוצות תלמידים במהלך השיעור. דוקטורנטית העוסקת ברב תרבותיות ליוותה את צוות שכבת א' בעזרה לתלמידים דוברי רוסית שעברית היא שפתם השנייה.פיתוח תשתיות קריאה: צוות שפה שם דגש על פיתוח אוצר מילים ועל אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה. ביה"ס מפעיל את תכנית "שיר של יום" לפיתוח אוצר מילים ושיח רגשי. הוראת מקצועות רבי המלל בביה"ס שמה דגש על הנחלת קריאה. תלמידים בסיכון קריאה מאובחנים שעות שילוב ושעות פרטניות. התלמידים מתרגלים שימוש בכלי להתקדמות קריאה באופיס 365 בכיתות מתקיימת קריאת סיפור בהמשכים. תלמידי כיתות ה'-ו' מתרגלים כתיבת עבודת חקר: קריאה ואיסוף נתונים, כתיבת טיעונים והצגתם.רכישת תכניות לתגבור בשפה: הפעלת תכנית "החממה", במסגרתה קבלו תלמידי כיתות ג' שעות תגבור ממורה מומחית להוראה מתקנת. הפעלת תכנית "צומחים מחדש" - שעות פרטניות לתלמידי כיתות ב' ואף את תכנית "זרעי קיץ" - תגבור בשפה לתלמידים העולים לכתה ד'. השנה יפעיל ביה"ס את תכנית "אות ועוד" לתגבור קבוצת תלמידים מכיתות ד'. הפעלת תכנית "הנואם הצעיר" להקניית כישורי דיבור בציבור לתלמידי כיתות ו'.

סיכום מגמות מרכזיות

לפי דיווחי התלמידים, באילו תחומים נרשם שינוי בולט לטובה לאורך השנים?

לפי דיווחי התלמידים, באילו תחומים נרשם שינוי בולט לרעה לאורך השנים?

נתוני הממדים והתחומים של בתי ספר מובאים בהשוואה לבתי הספר הדומים להם. בממד שפת האם, המבוסס על מבחנים, מדובר בשפה (עברית/ערבית) וברקע חברתי-כלכלי (גבוה/בינוני/נמוך). בממדים אחרים, המבוססים על סקרים, קבוצת הדומים מבוססת על קבוצת הדומים מבוססת על שפה (עברית/ערבית) ושלב חינוך (יסודי/חט"ב/חט"ע).

למה חסר מידע?

המבחנים בשפת-אם נערכו בתשפ"ג בכלל בתי הספר, אך בסקרים השתתפו כשליש מבתי הספר. נראה שבית הספר השתתף בשנת תשפ"ג במבחני השפה, אך לא לקח חלק בסקרי התלמידים והמורים או לא הגיע לסף ההשבה הנדרש לדיווח. מכאן, שאין לנו נתונים ביחס לרמת המיומנויות, מצב האקלים ומרחבי העשייה בו. כאשר יידגם בית הספר לסקרים או יבחר להשתתף בהם מיוזמתו, יתווספו לכאן הנתונים. בממד שפת האם מופיעים הישגי בית הספר ביחס לקבוצת הדומים שלו, שנקבעה בהתאם לשפת הלימוד ורקע חברתי-כלכלי.

רוצה לדעת עוד?

ריכזנו לך את כל תוצאות ההערכה החיצונית שביצענו בתשפ"ג במקום אחד, כדי לאפשר גם לך לצלול לתוך הנתונים ולהפיק מהם מסקנות.