תמונת מצב בית ספרית (תשפ"ג)

אורות מרגלית

-

אשדוד

תעודת זהות

מה הוא המגזר המאפיין את רוב תלמידי בית הספר?

מגזר

יהודי

מה הוא מערך הפיקוח החינוכי של בית הספר?  בבתי ספר דוברי עברית הפיקוח נקבע על פי הזרם הדתי אליו משתייך המוסד

פיקוח

חרדי

מה היא העירייה או המועצה האזורית שבית הספר משויך אליה?

רשות

אשדוד

המחוז הוא יחידת הדיווח המנהלית במשרד החינוך שתחת פיקוחה הפדגוגי נמצאה בית הספר. לרוב זהו המחוז הגיאוגרפי שבית הספר משויך אליו

מחוז

בני יוסף

ותק נקבע על פי מספר שנות קיום בית הספר מייסודו. הוותק מסווג למספר רמות (10-0 צעיר ; 25-11 בינוני; 50-26 ותיק; 51 ומעלה ותיק מאוד)

ותק

בינוני

שדה השפה מקבץ את שדה המגזר לדוברי עברית ודוברי ערבית

שפה

עברית

נקודת הפתיחה

הרקע החברתי-כלכלי של בית הספר מבוסס על חישוב הרקע החברתי-כלכלי של תלמידיו. החלוקה של בתי הספר לשלוש קבוצות רקע חברתי-כלכלי (נמוך, בינוני, גבוה) נקבעת לפי ממוצע מדד הטיפוח הבית ספרי (מדד שטראוס).

רקע חברתי-כלכלי

גבוה
נמוך
מצב התשתיות נקבע על בסיס דיווחי תלמידים ומורים ומלמד באיזו מידה התשתיות ותנאי השהייה בבית הספר תקינים ומספקים. לפירוט התחומים הנבדקים ניתן לצפות מטה בנתוני ממד מצב התשתיות. סיווג בית הספר נקבע ביחס לבתי הספר הדומים לו.

מצב התשתיות

גבוה
נמוך
כמה תלמידים לומדים בבית הספר? (300-0 קטן; 600-301 בינוני; 900-601 גדול; 901 ומעלה גדול מאוד)

ממוצע תלמידים בכיתה

גבוה
נמוך
ממוצע התלמידים בכיתה:

מה ממוצע התלמידים בכיתה רגילה, ללא כיתות חינוך מיוחד? סיווג למספר רמות על פי גודל (25-1 נמוך; 30-26 בינוני; 31 ומעלה גבוה)

גודל בית הספר

גדול מאוד
קטן

מה עשינו?

מרים שבתאי

מנהלת

התמקדנו בארבעה פרמטרים בצורה יסודית והעמקנו בהם במהלך השיעורים לצד הלמידה מתוך הספר בין השורות. 1) משמעת גלויה: כל תלמידה קיבלה סימניה לספר ועליה מילות שאלה מי? מה ? כמה? מתי? היכן? ובכל שיעור לאחר קריאת הקטע, הבנות חיברו שאלות למילות השאלה הנ"ל תרגלנו בהנאה ואתרו את התשובות מתוך הקטע. ציינו ומרקרנו את התשובות בקטע. 2) משמעות משתמעת: הצגת תמונות ע"ג הלוח והסקת מסקנות. הכנת מצגת ע"פ הספר אידישע קאפ- ניתחנו את התמונות גילנו רמזים שהובילו אותנו למסקנות מעניינות.בשלב הבא: בכל סיפור שנלמד בכתה מתוך הספר שאלנו שאלות והבנות היו צריכות למצוא את המשפט המגלה בקטע ולהסיק מסקנות. 3) פרשנות והערכה: הצגת סיטואציות מהחיים והעלאת השערות וניתוחם במליאה. כתיבת ההשערות בצורה תקינה. כדי לכתוב את ההשערות בצורה תקינה הכנו: תבנית אישית-לדעתי האישית ובצד השני כתובים מרכיבי תשובת הבעת דעה: לדעתי, הנושא ______ הבעת דעתי האישית ___________ מילות קישור הסיבה (משום ,מפני, כי). 4) רמת ידע לשוני: כל תלמידה קיבלה פנקס אישי ע"פ הדגם צומחים עם המילים ובכל שבוע העמקנו במילה או שתים שנלמדו במגוון השיעורים, הוספנו מילים דומות, נרדפות, משפחות מילים, משפט מתאים למילה, המילה במקורות גם בפינת עברית הצגנו ע"י קישוט התואם לפנקס את המילים החדשות שנלמדו.

סיכום מגמות מרכזיות

לפי דיווחי התלמידים, באילו תחומים נרשם שינוי בולט לטובה לאורך השנים?

לפי דיווחי התלמידים, באילו תחומים נרשם שינוי בולט לרעה לאורך השנים?

נתוני הממדים והתחומים של בתי ספר מובאים בהשוואה לבתי הספר הדומים להם. בממד שפת האם, המבוסס על מבחנים, מדובר בשפה (עברית/ערבית) וברקע חברתי-כלכלי (גבוה/בינוני/נמוך). בממדים אחרים, המבוססים על סקרים, קבוצת הדומים מבוססת על קבוצת הדומים מבוססת על שפה (עברית/ערבית) ושלב חינוך (יסודי/חט"ב/חט"ע).

למה חסר מידע?

המבחנים בשפת-אם נערכו בתשפ"ג בכלל בתי הספר, אך בסקרים השתתפו כשליש מבתי הספר. נראה שבית הספר השתתף בשנת תשפ"ג במבחני השפה, אך לא לקח חלק בסקרי התלמידים והמורים או לא הגיע לסף ההשבה הנדרש לדיווח. מכאן, שאין לנו נתונים ביחס לרמת המיומנויות, מצב האקלים ומרחבי העשייה בו. כאשר יידגם בית הספר לסקרים או יבחר להשתתף בהם מיוזמתו, יתווספו לכאן הנתונים. בממד שפת האם מופיעים הישגי בית הספר ביחס לקבוצת הדומים שלו, שנקבעה בהתאם לשפת הלימוד ורקע חברתי-כלכלי.

רוצה לדעת עוד?

ריכזנו לך את כל תוצאות ההערכה החיצונית שביצענו בתשפ"ג במקום אחד, כדי לאפשר גם לך לצלול לתוך הנתונים ולהפיק מהם מסקנות.