תמונת מצב בית ספרית (תשפ"ג)

חב"ד (ד-ו)

-

אשדוד

תעודת זהות

מה הוא המגזר המאפיין את רוב תלמידי בית הספר?

מגזר

יהודי

מה הוא מערך הפיקוח החינוכי של בית הספר?  בבתי ספר דוברי עברית הפיקוח נקבע על פי הזרם הדתי אליו משתייך המוסד

פיקוח

ממ"ד

מה היא העירייה או המועצה האזורית שבית הספר משויך אליה?

רשות

אשדוד

המחוז הוא יחידת הדיווח המנהלית במשרד החינוך שתחת פיקוחה הפדגוגי נמצאה בית הספר. לרוב זהו המחוז הגיאוגרפי שבית הספר משויך אליו

מחוז

דרום

ותק נקבע על פי מספר שנות קיום בית הספר מייסודו. הוותק מסווג למספר רמות (10-0 צעיר ; 25-11 בינוני; 50-26 ותיק; 51 ומעלה ותיק מאוד)

ותק

ותיק

שדה השפה מקבץ את שדה המגזר לדוברי עברית ודוברי ערבית

שפה

עברית

נקודת הפתיחה

הרקע החברתי-כלכלי של בית הספר מבוסס על חישוב הרקע החברתי-כלכלי של תלמידיו. החלוקה של בתי הספר לשלוש קבוצות רקע חברתי-כלכלי (נמוך, בינוני, גבוה) נקבעת לפי ממוצע מדד הטיפוח הבית ספרי (מדד שטראוס).

רקע חברתי-כלכלי

גבוה
נמוך
מצב התשתיות נקבע על בסיס דיווחי תלמידים ומורים ומלמד באיזו מידה התשתיות ותנאי השהייה בבית הספר תקינים ומספקים. לפירוט התחומים הנבדקים ניתן לצפות מטה בנתוני ממד מצב התשתיות. סיווג בית הספר נקבע ביחס לבתי הספר הדומים לו.

מצב התשתיות

גבוה
נמוך
כמה תלמידים לומדים בבית הספר? (300-0 קטן; 600-301 בינוני; 900-601 גדול; 901 ומעלה גדול מאוד)

ממוצע תלמידים בכיתה

גבוה
נמוך
ממוצע התלמידים בכיתה:

מה ממוצע התלמידים בכיתה רגילה, ללא כיתות חינוך מיוחד? סיווג למספר רמות על פי גודל (25-1 נמוך; 30-26 בינוני; 31 ומעלה גבוה)

גודל בית הספר

גדול מאוד
קטן

מה עשינו?

פנחס מנדלזון

מנהל

הדוח אכן מראה פיזור רחב של רמות ביצוע והישגים בתחום השפה, כאשר כשליש מהכיתה במצב נמוך והשאר במצב גבוה יותר. אומנם ההערכה נערכה בכיתה ד', אך לקחנו זאת בכובד ראש לתוכנית עבודה בית ספרית בכלל הכיתות.כמו כן, פער ופיזור הנתונים הוא בשכבה ד' בלבד. במהלך השנים תלמיד שעובר את מסלול בית הספר יוצא כבוגר עם ידע רחב וגבוה בשליטה במיומנויות השפה - כפי שמצוין בדו"ח של כיתה ח'.מניתוח הנתונים עולה כי גיוון האוכלוסייה גורם לפיזור רב ברמה הכיתתית בשכבות א'-ד'. הפיזור מתחיל מכיתה א', כאשר יש כמה רמות בכיתה. הנתון דורש שינוי תוכנית עבודה.התוכנית שהחלה בסוף שנה שעברה וממשיכה השנה למשך 3 שנים כלהלן:ההוראה בכיתות עובדת בקבוצות - לפי רמות כבר מכיתה א'; הרחבנו שעות תגבור וסיוע (חרף קיצוץ רוחבי של המשרד) בכיתות א'-ד'; התחלנו בשנה שעברה תגבור בשפה לתלמידים הזקוקים לכך גם בשעות אחה"צ. התגבור יחל השנה אחרי החגים; תהליך ההוראה הוא באמצעות איתור, מיפוי ותוכנית התערבות מותאמת בהתאם; הכנסנו מומחית בתחום העברית המלווה את הצוות החינוכי בדיוק העבודה; תרבות קוראים עברית - מבצע קריאת ספרים בבית הספר (כולל רכישת ספרים) ובבית בזמן הפנאי, שזהו דבר הכרחי מחקרית לקידום הקריאה במיוחד בקרב משפחות שלא נולדו וגדלו בארץ.אנו מאמינים כי תוכנית זו יחד ובשיתוף ההורים, תקדם ותצמצם פערים ותתרום לעלייה בקרב כלל התלמידים.

סיכום מגמות מרכזיות

לפי דיווחי התלמידים, באילו תחומים נרשם שינוי בולט לטובה לאורך השנים?

לפי דיווחי התלמידים, באילו תחומים נרשם שינוי בולט לרעה לאורך השנים?

נתוני הממדים והתחומים של בתי ספר מובאים בהשוואה לבתי הספר הדומים להם. בממד שפת האם, המבוסס על מבחנים, מדובר בשפה (עברית/ערבית) וברקע חברתי-כלכלי (גבוה/בינוני/נמוך). בממדים אחרים, המבוססים על סקרים, קבוצת הדומים מבוססת על קבוצת הדומים מבוססת על שפה (עברית/ערבית) ושלב חינוך (יסודי/חט"ב/חט"ע).

למה חסר מידע?

המבחנים בשפת-אם נערכו בתשפ"ג בכלל בתי הספר, אך בסקרים השתתפו כשליש מבתי הספר. נראה שבית הספר השתתף בשנת תשפ"ג במבחני השפה, אך לא לקח חלק בסקרי התלמידים והמורים או לא הגיע לסף ההשבה הנדרש לדיווח. מכאן, שאין לנו נתונים ביחס לרמת המיומנויות, מצב האקלים ומרחבי העשייה בו. כאשר יידגם בית הספר לסקרים או יבחר להשתתף בהם מיוזמתו, יתווספו לכאן הנתונים. בממד שפת האם מופיעים הישגי בית הספר ביחס לקבוצת הדומים שלו, שנקבעה בהתאם לשפת הלימוד ורקע חברתי-כלכלי.

רוצה לדעת עוד?

ריכזנו לך את כל תוצאות ההערכה החיצונית שביצענו בתשפ"ג במקום אחד, כדי לאפשר גם לך לצלול לתוך הנתונים ולהפיק מהם מסקנות.