שוויון הזדמנויות
שיעור התלמידים הנמצאים ברמות הביצוע הנמוכות במבחני השפה.
המדידה מבוססת על המבחנים המדגמיים שקיימה ראמ"ה בשפת אם לתלמידי כיתות ד' בשנת תשפ"ד (2023/2024), בהשוואה למבחני השפה בתשפ"ג (2022/2023). מהנתונים עולה שבקרב דוברי העברית, 13% מהתלמידים סווגו בתשפ"ד לרמת הביצוע הנמוכה (לעומת 16% בשנת תשפ"ג), בעוד בקרב דוברי הערבית 53% מהתלמידים סווגו בתשפ"ד לשתי הרמות הנמוכות (לעומת 64% בשנת תשפ"ג). לצורך חישוב הנתון הארצי, שקללנו את חלקן של שתי הקבוצות בקבוצת הנבחנים (78% דוברי עברית ו-22% דוברי ערבית).
* על אף שמדובר בשינוי של כ-4% בשיעור התלמידים ברמות הביצוע הנמוכות, הירידה היא על גבול המובהקות (שהוגדר כעשירית סטיית תקן).
אין נתון להשוואה

ירידה בהשוואה לעבר

שיפור ביחס לעבר

עלייה בהשוואה לעבר

ירידה בהשוואה לעבר

אין שינוי ביחס לעבר
חשוב לדעת
החישוב מבוסס על תוצאות התלמידים במבחני שפת אם (עברית וערבית) שנערכו בתשפ"ד (2024/2023). בעבר, הנתון הארצי חושב ללא התייחסות לתלמידים החרדים שנבחנו. כעת, הנתון השנתי לתשפ"ד כולל גם מוסדות חרדים שהשתתפו בהערכה הארצית. בשל כך, נעשה חישוב רטרואקטיבי של הנתונים מתשפ"ג ומתשפ"ב על מנת שיהיו ברי השוואה, וניתן יהיה לקבוע מגמות שינוי בין השנים. יודגש שמבחני כיתות ד' בעברית ובערבית הם מבחנים שונים ולכן לא ניתן להשוות בין רמות הבקיאות הנמוכות של תלמידים דוברי עברית לבין רמות הבקיאות הנמוכות של תלמידים דוברי ערבית. מדובר בתוכניות לימודים שונות עם דרישות לימודיות שונות, במבחנים שונים וברמות ביצוע שונות. יחד עם זאת, על מנת לאפשר מעקב אחרי שיעור התלמידים הזקוקים להתערבות דחופה ומשמעותית בשפת אם, חישבנו את אחוז תלמידי כיתה ד' הנמצאים ברמות הביצוע הנמוכות (מקרב דוברי העברית - ברמת הביצוע הנמוכה ביותר, ומקרב דוברי הערבית - בשתי רמות הביצוע הנמוכות ביותר).