תמונת מצב בית ספרית (תשפ"ג)

נוה שלום-ואחד אל-סלם (ד-ו, מבחן בערבית)

-

מטה יהודה

תעודת זהות

מה הוא המגזר המאפיין את רוב תלמידי בית הספר?

מגזר

יהודי

מה הוא מערך הפיקוח החינוכי של בית הספר?  בבתי ספר דוברי עברית הפיקוח נקבע על פי הזרם הדתי אליו משתייך המוסד

פיקוח

ממלכתי

מה היא העירייה או המועצה האזורית שבית הספר משויך אליה?

רשות

מטה יהודה

המחוז הוא יחידת הדיווח המנהלית במשרד החינוך שתחת פיקוחה הפדגוגי נמצאה בית הספר. לרוב זהו המחוז הגיאוגרפי שבית הספר משויך אליו

מחוז

ירושלים

ותק נקבע על פי מספר שנות קיום בית הספר מייסודו. הוותק מסווג למספר רמות (10-0 צעיר ; 25-11 בינוני; 50-26 ותיק; 51 ומעלה ותיק מאוד)

ותק

בינוני

שדה השפה מקבץ את שדה המגזר לדוברי עברית ודוברי ערבית

שפה

עברית

נקודת הפתיחה

הרקע החברתי-כלכלי של בית הספר מבוסס על חישוב הרקע החברתי-כלכלי של תלמידיו. החלוקה של בתי הספר לשלוש קבוצות רקע חברתי-כלכלי (נמוך, בינוני, גבוה) נקבעת לפי ממוצע מדד הטיפוח הבית ספרי (מדד שטראוס).

רקע חברתי-כלכלי

גבוה
נמוך
מצב התשתיות נקבע על בסיס דיווחי תלמידים ומורים ומלמד באיזו מידה התשתיות ותנאי השהייה בבית הספר תקינים ומספקים. לפירוט התחומים הנבדקים ניתן לצפות מטה בנתוני ממד מצב התשתיות. סיווג בית הספר נקבע ביחס לבתי הספר הדומים לו.

מצב התשתיות

גבוה
נמוך
כמה תלמידים לומדים בבית הספר? (300-0 קטן; 600-301 בינוני; 900-601 גדול; 901 ומעלה גדול מאוד)

ממוצע תלמידים בכיתה

גבוה
נמוך
ממוצע התלמידים בכיתה:

מה ממוצע התלמידים בכיתה רגילה, ללא כיתות חינוך מיוחד? סיווג למספר רמות על פי גודל (25-1 נמוך; 30-26 בינוני; 31 ומעלה גבוה)

גודל בית הספר

גדול מאוד
קטן

מה עשינו?

נעמה אבודלו

מנהלת בית הספר

ערכנו מיפויי שפה מדויקים לאבחון מצבו האישי של כל תלמיד מבחינה אוריינית: קריאה, הבנת הנקרא ברמות שונות וכן כתיבה. לאחר מיפוי מדויק נבנו תוכניות התערבות שכוללות הכנת חומרי לימוד מותאמים למצבו של כל תלמיד בתחומים שבהם הוא זקוק לחיזוק. כמטרה בית ספרית בחרנו ללמוד יחד דרכים להפקת נתונים ולהכנת תוכניות עבודה מבוססות נתונים. בנוסף, בחרנו בערך הקריאה השוטפת כערך מרכזי משום שילדים רבים אינם נחשפים מספיק לקריאה ויש חוסר באוצר המילים שלהם. במהלך השיעורים יש הקפדה על זמן קריאה, מוקדשת תשומת לב מיוחדת לרכישת מילים חדשות ולמשימות ייעודיות להרחבת אוצר המילים. בנוסף, ההוראה שלנו דיפרנציאלית: עבודה על פי קבוצות לימוד המקבלות חומרי לימוד ממוקדים להבניית הידע האורייני וטיפוחו בקריאה, בהבנת הטקסט ועוד. יש שינוי משמעותי במכוונות התלמידים ללמוד ולהתקדם בעזרת חומרים מותאמים. חווית ההצלחה שלהם גדולה יותר וכך גם ההתקדמות. בנוסף, במבחנים שערכנו בסוף תשפ"ד ובמיפויי קריאה שונים ראינו התקדמות משמעותית ביכולות התלמידים בקריאה ובהבנת הטקסט בכל רמות ההבנה. אנו רואים הבדלים משמעותיים בין דוברי השפה הערבית לעברית בלימוד השפות וכך גם בחתך הסוציו אקונומי ממנו מגיעים הילדים.

סיכום מגמות מרכזיות

לפי דיווחי התלמידים, באילו תחומים נרשם שינוי בולט לטובה לאורך השנים?

תחושת מוגנות

עלייה בתחושת המוגנות של התלמידים בבית הספר

יחסי מורים-תלמידים

עלייה בדיווחי התלמידים על יחסי קרבה ואכפתיות עם מוריהם

רלוונטיות ההוראה

עלייה ברלוונטיות ההוראה (על פי דיווחי התלמידים)

לפי דיווחי התלמידים, באילו תחומים נרשם שינוי בולט לרעה לאורך השנים?

נתוני הממדים והתחומים של בתי ספר מובאים בהשוואה לבתי הספר הדומים להם. בממד שפת האם, המבוסס על מבחנים, מדובר בשפה (עברית/ערבית) וברקע חברתי-כלכלי (גבוה/בינוני/נמוך). בממדים אחרים, המבוססים על סקרים, קבוצת הדומים מבוססת על קבוצת הדומים מבוססת על שפה (עברית/ערבית) ושלב חינוך (יסודי/חט"ב/חט"ע).

למה חסר מידע?

המבחנים בשפת-אם נערכו בתשפ"ג בכלל בתי הספר, אך בסקרים השתתפו כשליש מבתי הספר. נראה שבית הספר השתתף בשנת תשפ"ג במבחני השפה, אך לא לקח חלק בסקרי התלמידים והמורים או לא הגיע לסף ההשבה הנדרש לדיווח. מכאן, שאין לנו נתונים ביחס לרמת המיומנויות, מצב האקלים ומרחבי העשייה בו. כאשר יידגם בית הספר לסקרים או יבחר להשתתף בהם מיוזמתו, יתווספו לכאן הנתונים. בממד שפת האם מופיעים הישגי בית הספר ביחס לקבוצת הדומים שלו, שנקבעה בהתאם לשפת הלימוד ורקע חברתי-כלכלי.

רוצה לדעת עוד?

ריכזנו לך את כל תוצאות ההערכה החיצונית שביצענו בתשפ"ג במקום אחד, כדי לאפשר גם לך לצלול לתוך הנתונים ולהפיק מהם מסקנות.