מצב החינוך

תוצאות מערכת החינוך - מונגשות במקום אחד.

רגע לפני...

ד"ר גל אלון

מנכ"ל הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך

העשייה החינוכית של בתי הספר בישראל אינה ניתנת לכימות בציון בודד. היא מורכבת, מגוונת ובעיקר משתנה: יש קהילות שיעדיפו את תחושת השייכות של תלמידים על פני הצלחה במתמטיקה, יש שיאמינו ששְׁלוֹמוּת הצוות החינוכי היא המפתח, ויש שיגידו שהקסם החינוכי אינו ניתן למדידה, שהרי "אֵין הַבְּרָכָה מְצוּיָה אֶלָּא בְּדָבָר הַסָּמוּי מִן הָעַיִן" (תענית, ח' ב).

נכון לכן לקרוא את הנתונים המובאים כאן בצניעות הנדרשת. אנחנו בראמ"ה יודעים לפתח כלי הערכה, לנתח את נתוני בתי הספר ולהצביע על חוזקות ואתגרים. אך הנתונים לעולם משקפים רק חלק מהתמונה, ואף אחד אינו יכול להצטיין בכל התחומים. לכן, האתגר הוא לא המדידה של העבר, אלא המעשה לעתיד. בכך היינו ממליצים לכל מי שמתעניין בנתוני בתי הספר להתמקד.

ד"ר גל אלון

מנכ"ל הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך

הרמה הלאומית
10 מדדי התוצאה של משרד החינוך

תוכנית העבודה של משרד החינוך לשנת 2024 הגדירה 10 מדדי תוצאה:

הרמה הבית ספרית

בשנת תשפ"ג נערכו מבחנים בכ-3,000 בתי ספר, וסקרים בכ-1,200 בתי ספר. הנתונים מבוססים על השוואת בתי הספר ל"קבוצת הדומים" שלהם (במבחנים - בתי ספר עם רקע חברתי-כלכלי דומה המלמדים באותה שפה; בסקרים - בתי ספר המלמדים באותה שפה). מספר בתי ספר מבוסס על מספר הדוחות שנשלחו: בבתי ספר שמונה שנתיים, תשע שנתיים או דו-לשוניים נשלחו שני דוחות נפרדים.

שפת אם

שפת אם

כיצד השתנו הישגי בתי הספר במבחן בשפת אם לכיתות ד ביחס לתשפ"ב?
עלו בהרבה
עלו במעט
ללא שינוי
ירדו במעט
ירד בהרבה
גבוהים בהרבה
גבוהים במעט
כמו הדומים
נמוכים במעט
נמוכים בהרבה
מה בדקנו?

המבחנים שערכנו נועדו להעריך את רמת השליטה באוריינות לשונית של התלמידים, בהתאם לתוכנית הלימודים. המידע מבוסס על שני מבחנים לתלמידי ד' (דוברי עברית ודוברי ערבית בנפרד) שנערכו בתשפ"ג (2022/2023), אותם ניתן היה להשוות לנתוני תשפ"ב (2021/2022).

אוריינות דיגיטלית

אוריינות דיגיטלית

בהשוואה לקבוצת הדומים, מה רמת בתי הספר מבחינת האוריינות הדיגיטלית של תלמידיהם?
עלו בהרבה
עלו במעט
ללא שינוי
ירדו במעט
ירד בהרבה
גבוהים בהרבה
גבוהים במעט
כמו הדומים
נמוכים במעט
נמוכים בהרבה
מה בדקנו?

בעידן הדיגיטלי של המאה ה-21 אחד הכישורים החשובים הנדרשים לתלמידים הוא שליטה במיומנויות של אוריינות דיגיטלית. אוריינות דיגיטלית היא היכולת להשתמש בטכנולוגיות מידע ותקשורת חדשות ומשתנות ולהתנהל אל מול כמויות המידע האדירות הזמינות בסביבות אלה.

מיומנויות רגשיות

מיומנויות רגשיות

בהשוואה לקבוצת הדומים, מה רמת בתי הספר ביחס ליכולת התלמידים לווסת רגשות, לנהל עצמם ולעמוד באתגרים?
עלו בהרבה
עלו במעט
ללא שינוי
ירדו במעט
ירד בהרבה
גבוהים בהרבה
גבוהים במעט
כמו הדומים
נמוכים במעט
נמוכים בהרבה
מה בדקנו?

מיומנויות רגשיות הן מכלול היכולות התוך אישיות העוסקות בהיכרות עם העצמי, בוויסות רגשות, ביכולת ולהפעיל אסטרטגיות יעילות להתמודדות עם מצבים שונים ובפתרון בעיות. מיומנויות תוך אישיות גבוהות מקושרות לבריאות טובה, להכנסה גבוהה, ליכולת למידה וסיפוק ולהפחתה בהתנהגויות סיכון.

מיומנויות חברתיות

מיומנויות חברתיות

בהשוואה לקבוצת הדומים, מה רמת בתי הספר ביחס לרמת הכישורים החברתיים של תלמידיהם, ומודעותם למורכבות החברה הישראלית?
עלו בהרבה
עלו במעט
ללא שינוי
ירדו במעט
ירד בהרבה
גבוהים בהרבה
גבוהים במעט
כמו הדומים
נמוכים במעט
נמוכים בהרבה
מה בדקנו?

מיומנויות חברתיות מאפשרות ליצור מערכות יחסים חיוביות עם אחרים, תורמות לפיתוח מודעות חברתית וגלובלית ולהבנת המשמעות של חיים במדינה עם מגוון קבוצות חברתיות. במסגרת זו, נבדקו דיווחי התלמידים ביחס ליכולתם להתחבר לתלמידים אחרים, להתמודד עם מחלוקות ולהכיר קבוצות שונות בחברה הישראלית.

יחסים ושייכות

יחסים ושייכות

בהשוואה לקבוצת הדומים, מה רמת בתי הספר ביחס לדיווחי התלמידים על היותם חלק משמעותי ממנו?
עלו בהרבה
עלו במעט
ללא שינוי
ירדו במעט
ירד בהרבה
גבוהים בהרבה
גבוהים במעט
כמו הדומים
נמוכים במעט
נמוכים בהרבה
מה בדקנו?

תחושת שייכות של תלמידים היא צורך בסיסי, המהווה מצע ראשוני לצמיחה ולהתפתחות. תחושה זו מושפעת מהסביבה החברתית בבית הספר ומהיחסים בין התלמידים למורים ובין התלמידים לבין עצמם. תחושת שייכות גבוהה משפרת את התפקוד של התלמידים בבית הספר.

מוגנות תלמידים

מוגנות תלמידים

בהשוואה לקבוצת הדומים, מה רמת בתי הספר ביחס למידת המוגנות אותה חשים הלומדים בהם?
עלו בהרבה
עלו במעט
ללא שינוי
ירדו במעט
ירד בהרבה
גבוהים בהרבה
גבוהים במעט
כמו הדומים
נמוכים במעט
נמוכים בהרבה
מה בדקנו?

אלימות המופנית כלפי תלמידים פוגעת בתחושת הביטחון שלהם ומונעת מהם להתפתח וללמוד באופן מיטבי. גם אלימות המופנית כלפי מורים פוגעת בתחושת הביטחון שלהם, מערערת על סמכותם ופוגמת באווירה החינוכית בבית הספר. תחושת מוגנות גבוהה והיעדר אלימות מאפשרים לתלמידים ולמורים למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם.

מעורבות חברתית

מעורבות חברתית

בהשוואה לקבוצת הדומים, מה רמת בתי הספר ביחס לעידוד מעורבות חברתית של תלמידים בעשייה הבית ספרית ובקהילה?
עלו בהרבה
עלו במעט
ללא שינוי
ירדו במעט
ירד בהרבה
גבוהים בהרבה
גבוהים במעט
כמו הדומים
נמוכים במעט
נמוכים בהרבה
מה בדקנו?

בית הספר והקהילה הם בין הזירות המרכזיות שבהן אפשר לקדם את מימושם של ערכים ומיומנויות כמו מנהיגות, קבלת החלטות, יזמות, טיפוח הסביבה ועזרה לזולת ולעודד התפתחות של בוגרים מעורבים וערכיים. תלמידים הנחשפים לתרומה לקהילה ומעורבים בעשייה הבית ספרית מתנסים בקבלת אחריות אישית וקבוצתית ובחיזוק הערבות ההדדית.

הקניית מיומנויות

הקניית מיומנויות

בהשוואה לקבוצת הדומים, מה רמת בתי הספר ביחס למידת הקניית המיומנויות הנדרשות ללומדים בהם?
עלו בהרבה
עלו במעט
ללא שינוי
ירדו במעט
ירד בהרבה
גבוהים בהרבה
גבוהים במעט
כמו הדומים
נמוכים במעט
נמוכים בהרבה
מה בדקנו?

בשנים האחרונות הושם דגש על הקניית מיומנויות-רגשיות חברתיות, מודעות חברתית ודפוסי חיים בריאים כחלק מתהליך הלמידה. למורים תפקיד חשוב בקידום מיומנויות אלו. הם עצמם צריכים להיות מיומנים לכך וכן להיות מסוגלים להקנות את המיומנויות הללו לתלמידיהם. הקניית מיומנויות אלה היא מרכיב משמעותי וחשוב בתהליך הלמידה ולהצלחה בחיים.

מנהיגות ושותפות

מנהיגות ושותפות

בהשוואה לקבוצת הדומים, מה רמת בתי הספר ביחס לקיומה של תרבות בית ספרית המצמיחה ומקדמת מורים?
עלו בהרבה
עלו במעט
ללא שינוי
ירדו במעט
ירד בהרבה
גבוהים בהרבה
גבוהים במעט
כמו הדומים
נמוכים במעט
נמוכים בהרבה
מה בדקנו?

תרבות בית ספרית מצמיחה ומקדמת מסייעת למורים לתפקד באופן מיטבי. מנהיגות ושותפות מצד המנהל יכולות להצמיח מורים לתפקידי הובלה וליצור תחושת מחויבות כלפי התלמידים והישגיהם.

הצוות החינוכי

הצוות החינוכי

בהשוואה לקבוצת הדומים, מה רמת בתי הספר על פי שביעות הרצון של הצוות החינוכי מתהליכי העבודה ותחושת המוגנות בבית הספר?
עלו בהרבה
עלו במעט
ללא שינוי
ירדו במעט
ירד בהרבה
גבוהים בהרבה
גבוהים במעט
כמו הדומים
נמוכים במעט
נמוכים בהרבה
מה בדקנו?

הצוות החינוכי הוא המשאב החשוב ביותר של בית הספר. צוות חינוכי טוב ואיכותי מתאפיין בעבודת צוות המבוססת על אווירה של אמון ופתיחות, בלמידה מקצועית מתמדת, ובתחושת מסוגלות צוותית גבוהה. עבודה בסביבה כזו תורמת לתחושת סיפוק במקום העבודה ומפחיתה תחושות של שחיקה ועייפות.

הלמידה בכיתה

הלמידה בכיתה

בהשוואה לקבוצת הדומים, מה רמת בתי הספר ביחס להיותה של הלמידה בכיתה משמעותית ובתנאים נוחים?
עלו בהרבה
עלו במעט
ללא שינוי
ירדו במעט
ירד בהרבה
גבוהים בהרבה
גבוהים במעט
כמו הדומים
נמוכים במעט
נמוכים בהרבה
מה בדקנו?

לב העשייה הלימודית מתחולל בכיתה. כדי שהלמידה בכיתה תהיה משמעותית ומעצבת התלמידים צריכים להיות פעילים ומעורבים בתהליך הלמידה ובהעשרת המיומנויות שלהם. כאשר הלמידה נעשית בתנאים ובאווירה חיובית מתאפשרת למידה מיטבית.

ליבת העשייה במערכת החינוך

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף,  
מיחוצים קלאצי קולהע צופעט למרקוח איבן איף, ברומץ כלרשט מיחוצים.

הצוות החינוכי

באיזו מידה הצוותים החינוכיים מרוצים מעבודתם וחשים בטוחים בבית הספר?

הלמידה בכיתה

באיזו מידה הלמידה בבתי הספר בישראל משמעותית ומתקיימת בתנאים נאותים?

התשומות המושקעות בחינוך

להלן נתוני התקציב, כוח האדם והמסגרות במערכת החינוך, כפי שהם מופיעים באתר "שקיפות בחינוך" שמפעיל מינהל הכלכלה והתקציבים במשרד החינוך, ובאתר "מפתח התקציב" של הסדנה לידע ציבורי: